MÄste vi börja tala om hudfÀrg och "raser" som goda antirasister?
DN kultur verkar onekligen vara av den Ă„sikten. I artikeln "Ăr det svenska sprĂ„ket för fĂ€rgblint?" (DN, 12/4) rĂ„der det ingen tvekan om att lĂ€saren ska landa i slutsatsen att "ja, vi borde som identitetspolitiska amerikaner börja prata om ras och hudfĂ€rg". I artikeln hörs röster som anser att vi mĂ„ste tala om "ras", sĂ„som debattörerna Tobias HĂŒbinette och Seher Yilmaz. Trots all debatt om identitetspolitik pĂ„ senare Ă„r, om censur pĂ„ universiteten, rasdata och safe spaces, kunde DN kultur dĂ€remot inte vaska fram en enda kritiker i artikeln.
IfrÄgasÀttanden av den "fÀrgblinda" antirasismen har pÄ senare Är formulerats vÀl i de amerikanska succéböckerna Vit skörhet, av mÄngfaldskonsulten Robin DiAngelo, och SÄ blir du en antirasist av collegeprofessorn Ibram X. Kendi.
"Den hĂ€r boken Ă€r tydligt rotad i identitetspolitik", understryker DiAngelo om sin skrift. Hon klagar i den pĂ„ individualism och meritokrati, över "fĂ€rgblindhet". Flitigt anvĂ€nder hon begrepp som "vita sjĂ€lar", "vit kontroll", "vitt samförstĂ„nd" och "vita kvinnors tĂ„rar". Ăven Kendi ifrĂ„gasĂ€tter "fĂ€rgblindheten" och argumenterar för sĂ€rbehandling som ett sĂ€tt att nĂ„ jĂ€mlikhet.
SjĂ€lva kĂ€rnan i identitetspolitiken Ă€r just den, att dela in oss i kategorier som hudfĂ€rg, religion, kön, sexuell lĂ€ggning â för att sedan sĂ€rbehandla och utforma politik utifrĂ„n dessa ytliga egenskaper. Egenskaper som vi ofta Ă€r födda med och inte kan göra mycket Ă„t.
Seher Yilmaz, intervjuad i DN kulturs artikel om fÀrgblindhet, sÀger att hon bland annat definierar sig som "brun" (!), trots att hon inte Àr en enda pigmentnyans mörkare Àn vad jag Àr. Som ordförande för RÀttviseförmedlingen skickade hon ett pressmeddelande efter riksdagsvalet 2014 med pÄstÄendet att den nya regeringen hade en "rÀttvis" representation. TillrÀckligt mÄnga ministrar pÄstods nÀmligen bryta mot "vithetsnormen".
Yilmaz uttryckte i pressmeddelandet att "Vi tror att det hÀr öppnar upp för fler att kunna drömma om att bli politiker". Som om jag skulle vara representerad av Mehmet Kaplan, dÄ nyutnÀmnd minister för Miljöpartiet, för att vi rÄkar vara födda i Turkiet. Eller som om VÀnsterpartisten Ali Esbati politiskt skulle kunna ses som "samma kategori" som moderaten Hanif Bali, för att de bÄda har rötter i Iran.
Identitetsteorin Àr just sÄ antiintellektuell och ihÄlig.
Svenska medier â till stor del befolkade av en Ă€ngslig medelklass som vill signalera rĂ€tt vĂ€rdegrund â applĂ„derar trots det gĂ€rna hudfĂ€rgspratet och pĂ„stĂ„dd "medvetenhet".
Efter RĂ€ttviseförmedlingen blev Yilmaz ansvarig för SVT:s arbete med "Sverigespegling". För nĂ„gra Ă„r sedan, nĂ€r hudfĂ€rgsideologin troligtvis peakade, startade Camila Astorga DĂaz, Mireya EcheverrĂa Quezada, Valerie Kyeyune Backström och Judith Kiros "Rummet", ett separatistiskt forum för ârasifieradeâ. De beskrev i boken Rummet författaren Qaisar Mahmood, som hade argumenterat för en inkluderande svenskhet, som rasförrĂ€dare, nĂ„gon som "suger av" svenskar. Som född i Pakistan och uppvuxen i Tensta var Mahmood ett lockande byte för dessa identitetspolitiker som tycks fĂ„ kortslutning i hjĂ€rnan varje gĂ„ng de hör en invandrare som tĂ€nkt en egen tanke. Givetvis har de fyra omfamnats i medie-Sverige, och varit skribenter i bland annat DN, Bang, Expressen kultur och Flamman.
Psst, DN kultur och övriga medieredaktioner: det finns Àven svartskallar som inte vill tryckas eller trycka in i rasmallar.