Antirasismen Àr fÀrgblind, DN Kultur

Psst, alla svartskallar vill inte tryckas in i rasmallar.

Dagens Nyheter och andra medier lyfter gÀrna fram identitetspolitiska tankegÄngar.

Dagens Nyheter och andra medier lyfter gÀrna fram identitetspolitiska tankegÄngar.

Foto: Henrik Montgomery

Krönika2023-04-13 13:56
Detta Àr en ledarkrönika. UNT:s ledarsida Àr liberal.

MÄste vi börja tala om hudfÀrg och "raser" som goda antirasister?

DN kultur verkar onekligen vara av den Ă„sikten. I artikeln "Är det svenska sprĂ„ket för fĂ€rgblint?" (DN, 12/4) rĂ„der det ingen tvekan om att lĂ€saren ska landa i slutsatsen att "ja, vi borde som identitetspolitiska amerikaner börja prata om ras och hudfĂ€rg". I artikeln hörs röster som anser att vi mĂ„ste tala om "ras", sĂ„som debattörerna Tobias HĂŒbinette och Seher Yilmaz. Trots all debatt om identitetspolitik pĂ„ senare Ă„r, om censur pĂ„ universiteten, rasdata och safe spaces, kunde DN kultur dĂ€remot inte vaska fram en enda kritiker i artikeln. 

IfrĂ„gasĂ€ttanden av den "fĂ€rgblinda" antirasismen har pĂ„ senare Ă„r formulerats vĂ€l i de amerikanska succĂ©böckerna Vit skörhet, av mĂ„ngfaldskonsulten Robin DiAngelo, och SĂ„ blir du en antirasist av collegeprofessorn Ibram X. Kendi. 

"Den hĂ€r boken Ă€r tydligt rotad i identitetspolitik", understryker DiAngelo om sin skrift. Hon klagar i den pĂ„ individualism och meritokrati, över "fĂ€rgblindhet". Flitigt anvĂ€nder hon begrepp som "vita sjĂ€lar", "vit kontroll", "vitt samförstĂ„nd" och "vita kvinnors tĂ„rar". Även Kendi ifrĂ„gasĂ€tter "fĂ€rgblindheten" och argumenterar för sĂ€rbehandling som ett sĂ€tt att nĂ„ jĂ€mlikhet. 

SjĂ€lva kĂ€rnan i identitetspolitiken Ă€r just den, att dela in oss i kategorier som hudfĂ€rg, religion, kön, sexuell lĂ€ggning – för att sedan sĂ€rbehandla och utforma politik utifrĂ„n dessa ytliga egenskaper. Egenskaper som vi ofta Ă€r födda med och inte kan göra mycket Ă„t. 

Seher Yilmaz, intervjuad i DN kulturs artikel om fĂ€rgblindhet, sĂ€ger att hon bland annat definierar sig som "brun" (!), trots att hon inte Ă€r en enda pigmentnyans mörkare Ă€n vad jag Ă€r. Som ordförande för RĂ€ttviseförmedlingen skickade hon ett pressmeddelande efter riksdagsvalet 2014 med pĂ„stĂ„endet att den nya regeringen hade en "rĂ€ttvis" representation. TillrĂ€ckligt mĂ„nga ministrar pĂ„stods nĂ€mligen bryta mot "vithetsnormen". 

Yilmaz uttryckte i pressmeddelandet att "Vi tror att det hÀr öppnar upp för fler att kunna drömma om att bli politiker". Som om jag skulle vara representerad av Mehmet Kaplan, dÄ nyutnÀmnd minister för Miljöpartiet, för att vi rÄkar vara födda i Turkiet. Eller som om VÀnsterpartisten Ali Esbati politiskt skulle kunna ses som "samma kategori" som moderaten Hanif Bali, för att de bÄda har rötter i Iran.

Identitetsteorin Àr just sÄ antiintellektuell och ihÄlig.

Svenska medier – till stor del befolkade av en Ă€ngslig medelklass som vill signalera rĂ€tt vĂ€rdegrund – applĂ„derar trots det gĂ€rna hudfĂ€rgspratet och pĂ„stĂ„dd "medvetenhet". 

Efter RĂ€ttviseförmedlingen blev Yilmaz ansvarig för SVT:s arbete med "Sverigespegling". För nĂ„gra Ă„r sedan, nĂ€r hudfĂ€rgsideologin troligtvis peakade, startade Camila Astorga DĂ­az, Mireya EcheverrĂ­a Quezada, Valerie Kyeyune Backström och Judith Kiros "Rummet", ett separatistiskt forum för ”rasifierade”. De beskrev i boken Rummet författaren Qaisar Mahmood, som hade argumenterat för en inkluderande svenskhet, som rasförrĂ€dare, nĂ„gon som "suger av" svenskar. Som född i Pakistan och uppvuxen i Tensta var Mahmood ett lockande byte för dessa identitetspolitiker som tycks fĂ„ kortslutning i hjĂ€rnan varje gĂ„ng de hör en invandrare som tĂ€nkt en egen tanke. Givetvis har de fyra omfamnats i medie-Sverige, och varit skribenter i bland annat DN, Bang, Expressen kultur och Flamman. 

Psst, DN kultur och övriga medieredaktioner: det finns Àven svartskallar som inte vill tryckas eller trycka in i rasmallar.