Pandemiperioden 2020–2022 fick vittgående konsekvenser för de flesta samhällsfunktioner. Kollektivtrafiken var en. Resandet minskade avsevärt när många utförde arbetet hemifrån. Smittorisken i resandeträngseln gjorde också att fler valde den egna bilen.
När nu smittspridningen har klingat av står kollektivtrafiken inför den stora utmaningen att locka tillbaka alla tidigare resenärer. I landets regioner har antalet resande minskat generellt, enligt en sammanställning i Dagens Nyheter 2023-01-07. I Region Uppsala är siffrorna för förra året ännu inte klara men preliminärt kan man se att resandet i Uppsala stad i stort sett återgått till för-pandemiska tal, medan kollektivtrafiken tappat i regionen utanför Uppsala.
Kollektivtrafiken har inte bara samhällsserviceuppgiften att transportera resenärer från en punkt till en annan. Den andra samtidiga uppgiften är att dämpa privatbilismen så att utsläppsnivåerna minskar enligt de uppställda klimatmålen.
Men det räcker inte heller med att bara få ned utsläppen. Privatbilismen i Uppsalas centrala delar måste begränsas så att framkomligheten fungerar. Biltransporter är ytkrävande. Om en personbil kör med genomsnittligt 1,4 personer så krävs mer än 35 personbilar för att rymma de 50 passagerare som en genomsnittlig buss rymmer.
Så hur får man då allmänheten att hitta tillbaka till kollektivtrafiken? Uppgiften är tudelad. I Uppsala stad går det självklart att öka andelen kollektivresenärer ännu mer. En välbehövlig upprustning av bussbeståndet har skett under senare år, drivmedlen är nu förnybara och ett antal eldrivna bussar går sedan förra året på Uppsalas gator.
Men det räcker inte med snygga, miljövänliga och bekväma bussar. Det måste kännas säkert för pendlaren att bussen verkligen kommer, tidtabellen måste följas. Den senaste tidens förarbrist har gjort att en del turer ställts in.
Landsbygdstrafiken har haft det svårare. Resandeunderlaget har sviktat, förmodligen för att det är svårare att locka in länsborna till bussen. Färre turer och längre till hållplatserna gör att den egna bilen är ett mer attraktivt färdmedel. Något trollspö som kan laga så att fler på landsbygden väljer bussen finns tyvärr inte.
Kollektivtrafikens huvudmän kan ju trots allt hoppas på att de höga drivmedelspriserna driver fler pendlare till busshållplatserna. Och att en och annan som kan, väljer kollektivtrafiken av omsorg om miljön.