Den gamla spÄrvÀgen spökar i Uppsala

De nya resenÀrerna har Ànnu inte flyttat hit.

SpÄrvÀg kostar mycket i investering men Àr i lÀngden mer ekonomisk Àn andra trafikslag.

SpÄrvÀg kostar mycket i investering men Àr i lÀngden mer ekonomisk Àn andra trafikslag.

Foto: Johan Heimer

Krönika2024-11-16 08:00
Detta Àr en ledarkrönika. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Det tycks inte spela nĂ„gon roll hur mycket det talas om spĂ„rvĂ€gen i Uppsala – mĂ„nga undrar Ă€ndĂ„ om det alls blir nĂ„gon spĂ„rvĂ€g i stan.

Förberedelserna mÀrks men den kommande spÄrvÀgen Àr omdiskuterad inte bara inom politiken utan ocksÄ pÄ mÄnga andra hÄll. Det beror i första hand pÄ att det inte finns nÄgon politisk enighet om projektet. Moderaterna lovar att stoppa bygget om de vinner valet 2026. Opinionen bland Uppsalaborna Àr ocksÄ delad.

MĂ„nga ser spĂ„rvĂ€gen inte som en modern lösning pĂ„ kollektivtrafikens behov utan mera som ett verklighetsfrĂ€mmande eller rentav anakronistiskt inslag i Uppsalas stadsbild. Uppenbarligen spökar fortfarande gnisslet och skramlet frĂ„n de spĂ„rvagnar som trafikerade Uppsalagatorna fram till 1953. 

Det Àr över 70 Är sedan.

MÄnga vÀnder sig mot de höga kostnaderna för spÄrvÀgen. Som mÄnga vet Àr projektet en del av det sÄ kallade fyrspÄrsavtalet i vilket staten betalar ungefÀr 3 och av de 6 miljarder projektet kostnadsberÀknas till i dag. Förvisso Àr det höga investeringskostnader. Det kritikerna glömmer Àr att Uppsalas utbyggnad mÄste utvecklas i hÄllbar riktning Àven om befolkningsutvecklingen stagnerat nÄgot.

Vidare försörjer inte dagens kollektivtrafik alla invĂ„nare i kommunen. I staden och i de nĂ€rmaste ytteromrĂ„dena Ă€r trafikförsörjningen tillrĂ€ckligt bra men sĂ€mre ute pĂ„ landsbygden. De stora tĂ€torterna Ă€r försörjda med buss eller tĂ„g men i Uppsalas glesbygd Ă€r det naturligt nog sĂ€mre. Alla Uppsala kommuns skattebetalare har rĂ€tt att krĂ€va service, Ă€ven de som har lĂ„ngt till nĂ€rmaste busshĂ„llplats. 

Ett tredje skÀl till motstÄndet mot spÄrvÀgen kan vara att spÄrtrafiken Àr en lösning för en okÀnd framtid. SpÄrstrÀckningen angör Uppsalas mest folkrika stadsdel Gottsunda men inte den stora innerstaden eller de östra, norra eller vÀstra stadsdelarna. SpÄrvÀgen ska i stÀllet betjÀna stora arbetsplatser och de Ànnu obebyggda omrÄdena i sydöstra staden. De som ska fÄ nytta och glÀdje av spÄrvÀgen Àr Ànnu okÀnda för dagens Uppsalabor.

SÄ majoriteten i Stadshuset har en lÀxa att göra, att mer energiskt upplysa om orsakerna till och dÀrmed fördelarna med spÄrvÀg. Dessutom mÄste det informeras om att spÄrvÀg kostar mycket i investering men i lÀngden Àr mer ekonomisk Àn andra trafikslag. Ett spÄrvagnssÀtt tar exempelvis upp till tre gÄnger sÄ mÄnga passagerare som en ledbuss. Och spÄrvÀg gÄr i sina spÄr, oberoende av övrig trafik och vÀderlek. Att informera pÄ kommunens hemsida rÀcker inte. Det behövs mer medborgartillvÀnd information.