Det tycks inte spela nĂ„gon roll hur mycket det talas om spĂ„rvĂ€gen i Uppsala â mĂ„nga undrar Ă€ndĂ„ om det alls blir nĂ„gon spĂ„rvĂ€g i stan.
Förberedelserna mÀrks men den kommande spÄrvÀgen Àr omdiskuterad inte bara inom politiken utan ocksÄ pÄ mÄnga andra hÄll. Det beror i första hand pÄ att det inte finns nÄgon politisk enighet om projektet. Moderaterna lovar att stoppa bygget om de vinner valet 2026. Opinionen bland Uppsalaborna Àr ocksÄ delad.
MÄnga ser spÄrvÀgen inte som en modern lösning pÄ kollektivtrafikens behov utan mera som ett verklighetsfrÀmmande eller rentav anakronistiskt inslag i Uppsalas stadsbild. Uppenbarligen spökar fortfarande gnisslet och skramlet frÄn de spÄrvagnar som trafikerade Uppsalagatorna fram till 1953.
Det Àr över 70 Är sedan.
MÄnga vÀnder sig mot de höga kostnaderna för spÄrvÀgen. Som mÄnga vet Àr projektet en del av det sÄ kallade fyrspÄrsavtalet i vilket staten betalar ungefÀr 3 och av de 6 miljarder projektet kostnadsberÀknas till i dag. Förvisso Àr det höga investeringskostnader. Det kritikerna glömmer Àr att Uppsalas utbyggnad mÄste utvecklas i hÄllbar riktning Àven om befolkningsutvecklingen stagnerat nÄgot.
Vidare försörjer inte dagens kollektivtrafik alla invÄnare i kommunen. I staden och i de nÀrmaste ytteromrÄdena Àr trafikförsörjningen tillrÀckligt bra men sÀmre ute pÄ landsbygden. De stora tÀtorterna Àr försörjda med buss eller tÄg men i Uppsalas glesbygd Àr det naturligt nog sÀmre. Alla Uppsala kommuns skattebetalare har rÀtt att krÀva service, Àven de som har lÄngt till nÀrmaste busshÄllplats.
Ett tredje skÀl till motstÄndet mot spÄrvÀgen kan vara att spÄrtrafiken Àr en lösning för en okÀnd framtid. SpÄrstrÀckningen angör Uppsalas mest folkrika stadsdel Gottsunda men inte den stora innerstaden eller de östra, norra eller vÀstra stadsdelarna. SpÄrvÀgen ska i stÀllet betjÀna stora arbetsplatser och de Ànnu obebyggda omrÄdena i sydöstra staden. De som ska fÄ nytta och glÀdje av spÄrvÀgen Àr Ànnu okÀnda för dagens Uppsalabor.
SÄ majoriteten i Stadshuset har en lÀxa att göra, att mer energiskt upplysa om orsakerna till och dÀrmed fördelarna med spÄrvÀg. Dessutom mÄste det informeras om att spÄrvÀg kostar mycket i investering men i lÀngden Àr mer ekonomisk Àn andra trafikslag. Ett spÄrvagnssÀtt tar exempelvis upp till tre gÄnger sÄ mÄnga passagerare som en ledbuss. Och spÄrvÀg gÄr i sina spÄr, oberoende av övrig trafik och vÀderlek. Att informera pÄ kommunens hemsida rÀcker inte. Det behövs mer medborgartillvÀnd information.