De ÄtgÀrder som vidtas för att sÀnka de skadliga globala utslÀppen Àr inte tillrÀckliga, varnar FN:s klimatpanel IPCC i sin senaste rapport. Mer mÄste göras och metoderna mÄste bli bÀttre om det ska vara möjligt att begrÀnsa den globala uppvÀrmningen till 1,5 grader.
Det budskapet Àr ju inte nytt. Klimatpanelens varningar har ju ropats ut under mÄnga Är nu, utan att nÄgra stora mÀrkbara förbÀttringar noteras. TvÀrtom.
Problemet Àr ju att det behövs sÄ stora förÀndringar och att det gÄr lÄngsamt att genomföra dem. Trögheten och motstÄndet göder kÀnslan av hopplöshet och pessimism hos mÄnga engagerade.
Desto roligare dÄ att ÀndÄ notera nÄgra intressanta kommunala steg i Uppsala. Uppsala har hittills fÄtt flera priser för sitt klimatarbete, men de intressanta projekten riskerar att skymmas av andra, motstridiga krafter. Syftet med det byggnadsprojekt som kommunen ska sjösÀtta i stadsdelen Rosendal i södra Uppsala visar pÄ en Ànnu större anstrÀngning att fÄ ned utslÀppen, genom att sjÀlva byggprocessen pÄverkas. Uppsala ska inte bara bli klimatneutralt 2030 utan Àven klimatpositivt 2050, Àr planen.
Det som gör att planen inte kan avfÀrdas sÄ lÀtt Àr att den stöds av Uppsalas klimatprotokoll dÀr universiteten, företagen, institutionerna finns.
Motkrafterna Àr som sagt livskraftiga. Trafikkulturen Àr en sÄdan kraft, dÀr det Àr svÄrare att fÄ en förÀndring. Visst, visst, mÄnga cyklar inte bara nÀr det Àr torrt vÀglag utan Äret om, men det hjÀlps inte: bilen Àr det bekvÀmaste trafikmedlet för mÄnga Uppsalabor nÀr de ska fÄ ihop sin vardag. Busstrafiken kÀmpar pÄ med sviterna frÄn pandemin med nya smarta eleganta busstyper, men resandeunderlaget rÀcker i alla fall inte till tÀtare turer. GÄngtrafikanterna lever farligt Àven i innerstaden, sÀrskilt pÄ de blandade gÄfartsgatorna som finns. DÀr dominerar bilen!
ImpopulÀra ÄtgÀrder behövs lokalt: trots att miljövÀnligare drivmedel ökar mÄste biltrafiken i innerstaden minska. Hur det ska gÄ till, kan man frÄga sig. Attraktiva alternativ till bilen behövs. SpÄrvÀg Àr exempel pÄ ett sÄdant fÀrdmedel men det krÀver större resandeunderlag Àn vad som finns i dag.
NaturomrÄden Àr en viktig faktor i klimatarbetet. En framsynt naturvÄrdspolitik under 1900-talet har gjort att Uppsala behÄllit gröna lungor som StadstrÀdgÄrden, à rike Fyris, Stadsskogen, HÄgadalen-NÄsten och Lunsen. De Àr nödvÀndiga, inte bara för Uppsalabornas hÀlsa och trivsel, utan mÄste ocksÄ för klimatets skull bevakas mot intrÄng i framtiden.