Smartare grönt klimatarbete behövs

Bilen Àr den svÄraste nöten att knÀcka för ett klimatsmart Uppsala.

IPCC:s senaste rapport slÀpptes i veckan.

IPCC:s senaste rapport slÀpptes i veckan.

Foto: Heiko Junge

Krönika2022-04-08 21:29
Detta Àr en ledarkrönika. UNT:s ledarsida Àr liberal.

De Ă„tgĂ€rder som vidtas för att sĂ€nka de skadliga globala utslĂ€ppen Ă€r inte tillrĂ€ckliga, varnar FN:s klimatpanel IPCC i sin senaste rapport. Mer mĂ„ste göras och metoderna mĂ„ste bli bĂ€ttre om det ska vara möjligt att begrĂ€nsa den globala uppvĂ€rmningen till 1,5 grader. 

Det budskapet Àr ju inte nytt. Klimatpanelens varningar har ju ropats ut under mÄnga Är nu, utan att nÄgra stora mÀrkbara förbÀttringar noteras. TvÀrtom.

Problemet Àr ju att det behövs sÄ stora förÀndringar och att det gÄr lÄngsamt att genomföra dem. Trögheten och motstÄndet göder kÀnslan av hopplöshet och pessimism hos mÄnga engagerade.

Desto roligare dÄ att ÀndÄ notera nÄgra intressanta kommunala steg i Uppsala. Uppsala har hittills fÄtt flera priser för sitt klimatarbete, men de intressanta projekten riskerar att skymmas av andra, motstridiga krafter. Syftet med det byggnadsprojekt som kommunen ska sjösÀtta i stadsdelen Rosendal i södra Uppsala visar pÄ en Ànnu större anstrÀngning att fÄ ned utslÀppen, genom att sjÀlva byggprocessen pÄverkas. Uppsala ska inte bara bli klimatneutralt 2030 utan Àven klimatpositivt 2050, Àr planen.

Det som gör att planen inte kan avfĂ€rdas sĂ„ lĂ€tt Ă€r att den stöds av Uppsalas klimatprotokoll dĂ€r universiteten, företagen, institutionerna finns. 

Motkrafterna Àr som sagt livskraftiga. Trafikkulturen Àr en sÄdan kraft, dÀr det Àr svÄrare att fÄ en förÀndring. Visst, visst, mÄnga cyklar inte bara nÀr det Àr torrt vÀglag utan Äret om, men det hjÀlps inte: bilen Àr det bekvÀmaste trafikmedlet för mÄnga Uppsalabor nÀr de ska fÄ ihop sin vardag. Busstrafiken kÀmpar pÄ med sviterna frÄn pandemin med nya smarta eleganta busstyper, men resandeunderlaget rÀcker i alla fall inte till tÀtare turer. GÄngtrafikanterna lever farligt Àven i innerstaden, sÀrskilt pÄ de blandade gÄfartsgatorna som finns. DÀr dominerar bilen!

ImpopulÀra ÄtgÀrder behövs lokalt: trots att miljövÀnligare drivmedel ökar mÄste biltrafiken i innerstaden minska. Hur det ska gÄ till, kan man frÄga sig. Attraktiva alternativ till bilen behövs. SpÄrvÀg Àr exempel pÄ ett sÄdant fÀrdmedel men det krÀver större resandeunderlag Àn vad som finns i dag.

NaturomrĂ„den Ă€r en viktig faktor i klimatarbetet. En framsynt naturvĂ„rdspolitik under 1900-talet har gjort att Uppsala behĂ„llit gröna lungor som StadstrĂ€dgĂ„rden, Årike Fyris, Stadsskogen, HĂ„gadalen-NĂ„sten och Lunsen. De Ă€r nödvĂ€ndiga, inte bara för Uppsalabornas hĂ€lsa och trivsel, utan mĂ„ste ocksĂ„ för klimatets skull bevakas mot intrĂ„ng i framtiden.