VÀgbulor Àr som gjorda för att irritera

Framkomlighet och bekvÀmlighet borde vara mer gÄngbart för stadsplanerare.

VÀgkuddar Àr lÀtta att passera för bussar.

VÀgkuddar Àr lÀtta att passera för bussar.

Foto: Rebecka Jonsson

Krönika2023-08-22 17:30
Detta Àr en ledarkrönika. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Ett nytt sorts farthinder har kommit till Uppsala. De gamla blomlÄdorna, vÀgbulorna (hela och delade), den avsmalnade vÀgen (nÀr tvÄ filer blir en) och de digitala hindren (lucka i vÀgen) har fÄtt sÀllskap av branta hinder med skarpa kanter. Se exempelvis pÄ SlÀdvÀgen i ValsÀtra, mellan VÄrdsÀtravÀgen och Gottsunda Allé.

InsĂ€ndarspalter och diverse nĂ€tforum brukar fyllas med kommentarer om kommunens Ă„tgĂ€rder för att fĂ„ ned farten i trafiken. Irritation Ă€r dock inget bra argument mot fartdĂ€mpande hinder. Att ”fart dödar” Ă€r ju skĂ€let bakom att de finns och dĂ„ fĂ„r den otĂ„lige bakom ratten naturligtvis vika sig.

Arbetsmiljö Àr ett bÀttre argument. Bussförarna protesterar med jÀmna mellanrum mot de mÄnga hindren, som innebÀr stress för att komma efter i tidtabellen och dessutom risk för skador i rygg och nacke av vibrationerna (SR Uppland 23/5). Förarna har ocksÄ haft viss framgÄng i Uppsala dÄ sex av totalt elva farthinder i det nya RosendalsomrÄdet fick tas bort av nÀmnda skÀl (UNT 4/7 2022).

För att vara Sverige Ă€r just vĂ€ghinder ett relativt oreglerat omrĂ„de. De 290 kommunerna gör som de vill och det ser olika ut i olika delar av landet. Mycket makt lĂ€mnas i sin tur till idĂ©rika landskapsarkitekter nĂ€r nya bostadsomrĂ„den byggs – liksom till pĂ„stridiga villaĂ€gare som har goda möjligheter att göra just sin gata till en svĂ„rgenomtrĂ€nglig passage.

Framkomlighet och bekvĂ€mlighet Ă€r alltsĂ„ inte sĂ„ gĂ„ngbart att premiera, om det inte gĂ€ller bussgator. Men det borde kanske vara det? Det Ă€r ju ocksĂ„ ett faktum att ”ouppmĂ€rksamhet dödar”. Accelerationen mellan farthindren och fokus pĂ„ att klara dem ”snyggt” leder till fĂ€rre blickar mot villauppfarten i hĂ„let i hĂ€cken. Tillbud och olyckor ledde i alla fall till att Sundsvalls kommun i fjol beslutade att inte lĂ€ngre teckna avtal för utplacering av blomlĂ„dor och gummigupp i tĂ€tbebyggt omrĂ„de (22/3 2022).

För en kommun som vill fĂ„ enhetlighet och balans i utformningen av farthinder finns rĂ„d att hĂ€mta i Trafikverkets VĂ€gar och gators utformning (VUG). DĂ€r lyfter man fram vĂ€gkuddar (som bussar lĂ€tt kan passera) och ”halva platĂ„gupp” (kort uppfart följd av en lĂ€ngre nedfart) som lĂ€mpliga för framkomlighet och sĂ€kerhet. Samt de dynamiska hindren med luckor som kĂ€nner av farten.

I vÀntan pÄ att SlÀdvÀgen och andra gator jÀmnas till en aning kan man tÀnka pÄ att irritation och ilska i trafiken innebÀr risker för bÄde den egna och andras hÀlsa. Det kan löna sig att ta ett djupt andetag, kanske ta cykeln till jobbet i morgon i stÀllet och att vÀlja ett annat Àmne för sin eventuella nÀtilska.