Uppsalas sommargator borde permanentas

Det finns ingen logik i att det funkar med avstÀngda gator nÄgra mÄnader om Äret, men inte övriga.

VĂ€stra Ågatan och Fyristorg borde kunna stĂ€ngas av för persontrafik Ă„ret runt.

VĂ€stra Ågatan och Fyristorg borde kunna stĂ€ngas av för persontrafik Ă„ret runt.

Foto: Jeanina Santiago

Ledarkrönika2025-04-02 06:32
Detta Àr en ledarkrönika. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Det kanske Àr jag som Àr trögtÀnkt, men jag fattar faktiskt inte hur det gÄr ihop.

HĂ€rom veckan kom nyheten att biltrafiken kommer att stĂ€ngas av frĂ„n fler gator och torg Ă€n förra Ă„ret nĂ€r dessa görs om till ”sommargator”. FörĂ€ndringen kommer dessutom att ske tidigare Ă€n föregĂ„ende Ă„r.

Redan frĂ„n och med 23 april till och med 19 september kommer bilarna att portas frĂ„n följande gator och torg i Uppsala: Fyristorg, Östra Ågatan, SvartbĂ€cksgatan (norr om biblioteket), Vaksala torg och Islandsbron.

Inte minst ett stopp för biltrafiken pĂ„ Östra (och VĂ€stra) Ågatan Ă€r nĂ„gonting som vi argumenterat för hĂ€r pĂ„ ledarplats vid ett flertal tillfĂ€llen. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt skulle centrum kunna breddas pĂ„ ett naturligt sĂ€tt, samtidigt som vi tar vara pĂ„ miljöerna pĂ„ bĂ€gge sidorna om Ă„n.

En gĂ„ng i tiden, nĂ€r Uppsala var en betydligt mindre kommun, kanske dĂ„varande centrums storlek rĂ€ckte för att tĂ€cka invĂ„narnas behov. Numera Ă€r det dock tydligt att kostymen Ă€r för trĂ„ng. Uppsala kommun nĂ€rmar sig 250 000 invĂ„nare, den en gĂ„ng lite sömniga universitetsstaden har blivit Sveriges fjĂ€rde storstad. DĂ„ duger det inte med ett centrum som Ă€r sĂ„ litet att det lika gĂ€rna skulle kunna ligga i BorĂ„s eller Eskilstuna.

DÄ kommer alltid samma invÀndningar som ett brev pÄ posten: Det gÄr inte. Hur ska det gÄ med varutransporterna? Hur ska det vara möjligt för kunder att komma till den och den affÀren? Det hÀr kommer inte att vara bra för försÀljningen av ditten och datten.

Men pÄ sommaren, eller nÀrmare bestÀmt mellan slutet av april till mitten av september gÄr det att stÀnga av gator? Utan att det innebÀr katastrof för stadslivet och de lokala nÀringsidkarna?

Sommargatorna motiveras med att de ska skapa ökad rörelse och liv i stadskÀrnan. Detta genom att bilarna fÄr maka pÄ sig till för förmÄn för fotgÀngare, uteserveringar och platser för möten och umgÀnge.

Antingen Àr det jag som Àr trögtÀnkt och det finns nÄgon snillrik anledning till att avstÀngda gator fungerar prima knappa fem mÄnader om Äret, men inte övriga sju. Eller sÄ Àr det helt enkelt sÄ att det skulle gÄ lika bra att stÀnga av gatorna permanent för biltrafik. Jag lutar Ät det senare.

Varför inte inspireras av sommargatorna och permanent stĂ€nga av till exempel VĂ€stra och Östra Ågatan för persontrafik. Att lĂ„ta ytorna lĂ€ngs med Ă„rummet anvĂ€ndas till parkering och genomfart Ă€r att inte ta vara pĂ„ deras potential.

Uppsala Àr inte BorÄs eller Eskilstuna. Uppsala Àr en storstad som förtjÀnar ett större och levande centrum. PÄ bilarnas bekostnad.