Det kanske är jag som är trögtänkt, men jag fattar faktiskt inte hur det går ihop.
Härom veckan kom nyheten att biltrafiken kommer att stängas av från fler gator och torg än förra året när dessa görs om till ”sommargator”. Förändringen kommer dessutom att ske tidigare än föregående år.
Redan från och med 23 april till och med 19 september kommer bilarna att portas från följande gator och torg i Uppsala: Fyristorg, Östra Ågatan, Svartbäcksgatan (norr om biblioteket), Vaksala torg och Islandsbron.
Inte minst ett stopp för biltrafiken på Östra (och Västra) Ågatan är någonting som vi argumenterat för här på ledarplats vid ett flertal tillfällen. På så sätt skulle centrum kunna breddas på ett naturligt sätt, samtidigt som vi tar vara på miljöerna på bägge sidorna om ån.
En gång i tiden, när Uppsala var en betydligt mindre kommun, kanske dåvarande centrums storlek räckte för att täcka invånarnas behov. Numera är det dock tydligt att kostymen är för trång. Uppsala kommun närmar sig 250 000 invånare, den en gång lite sömniga universitetsstaden har blivit Sveriges fjärde storstad. Då duger det inte med ett centrum som är så litet att det lika gärna skulle kunna ligga i Borås eller Eskilstuna.
Då kommer alltid samma invändningar som ett brev på posten: Det går inte. Hur ska det gå med varutransporterna? Hur ska det vara möjligt för kunder att komma till den och den affären? Det här kommer inte att vara bra för försäljningen av ditten och datten.
Men på sommaren, eller närmare bestämt mellan slutet av april till mitten av september går det att stänga av gator? Utan att det innebär katastrof för stadslivet och de lokala näringsidkarna?
Sommargatorna motiveras med att de ska skapa ökad rörelse och liv i stadskärnan. Detta genom att bilarna får maka på sig till för förmån för fotgängare, uteserveringar och platser för möten och umgänge.
Antingen är det jag som är trögtänkt och det finns någon snillrik anledning till att avstängda gator fungerar prima knappa fem månader om året, men inte övriga sju. Eller så är det helt enkelt så att det skulle gå lika bra att stänga av gatorna permanent för biltrafik. Jag lutar åt det senare.
Varför inte inspireras av sommargatorna och permanent stänga av till exempel Västra och Östra Ågatan för persontrafik. Att låta ytorna längs med årummet användas till parkering och genomfart är att inte ta vara på deras potential.
Uppsala är inte Borås eller Eskilstuna. Uppsala är en storstad som förtjänar ett större och levande centrum. På bilarnas bekostnad.