Det som är mest uppseendeväckande är kanske att det inte redan är verklighet. I Uppsala och många andra kommuner saknar man helt kontroll över vilken bakgrund de anställda inom äldreomsorgen har. Man vet helt enkelt inte om personalen som tar hand om våra äldsta har ett brottsligt förflutet eller ej.
Men nu kommer bakgrundskontroller att införas. Detta förstås som en reaktion på de våldtäkter som har inträffat i hemtjänsten, som UNT har rapporterat om. Kommunstyrelsen fattar i dag beslut om att ”kommunen som ett första steg snarast kommer att införa bakgrundskontroller och kontroll i belastningsregister vid nyanställning i yrkesgrupper som arbetar nära brukare inom vård och omsorg”.
Beskedet om att detta skulle ske kom redan i fredags kväll, efter ett extrainsatt krismöte, vilket sedan bekräftades i ett pressmeddelande i lördags förmiddag.
Kommunen har ingen laglig rätt att kräva in utdrag ur belastningsregistret. Det man däremot kan göra är att be den som är aktuell för anställning att visa ett. Om den tillfrågade vägrar att lämna ifrån sig ett utdrag, kan kommunen dra in erbjudandet om anställning. Så även om det inte är tvingande rent teoretiskt, är det i praktiken så. Så skedde också i kommunen mellan 2008 och 2018, men efter ett tjänstemannabeslut upphörde man med det.
Det fanns farhågor om att det inte skulle vara lagligt. Men den legala gråzon man då såg verkar inte existera. Flera andra kommuner har fortsatt med att begära ut utdrag ur belastningsregistret vid nyanställning. Vad som däremot inte är lagligt är att kontrollera redan anställd personal.
Att återinföra bakgrundskontroller vid anställning inom äldreomsorgen, och kanske särskilt då hemtjänsten, är en ”no brainer”. De äldre blottar sitt privatliv för personalen och de befinner sig i en beroendeställning till dem. Då måste man göra sitt yttersta för att de ska känna sig trygga. Det är lätt att dra paralleller till barnomsorg, skola och arbete inom psykiatrin.
Men det är inte de solklara fallen, som hemtjänsten, som är det svåra.
Det svåra är var man ska dra gränsen. Vilka yrken ska inte kräva utdrag ur belastningsregistret? Och vilka brott är det egentligen man ska ta fasta på? Att vålds- och sexualbrott ska innebära att anställning inte blir aktuell är lätt att argumentera för. Knivigare blir det med andra förseelser. Skattebrott? Bedrägerier? Fortkörningar? Detsamma gäller förstås om lagstiftningen förändras så att även redan anställda kan kontrolleras. Ska man verkligen göra det och vilka ska i så fall omfattas?
För att komplicera det ytterligare bör man också fundera över om det spelar någon roll hur långt tillbaka i tiden brottet begicks. Här blir det också en fråga om att å ena sidan ta hänsyn till risken barn, unga och äldre utsätts för, å andra sidan när man egentligen kan anses ha sonat sina brott.
Hur man än vrider och vänder på det är bakgrundskontroller och begäran om utdrag ur belastningsregistret en inskränkning av den personliga integriteten. Men barns – och nu äldres – säkerhet väger tyngre.
Det är bra att Uppsalas politiker vågar ställa krav om brottsregister här. Och att man återgår till det som var normen i kommunen för bara några år sedan. Hoppas bara de har samma mod att säga nej när kraven kommer på att även andra grupper ska kontrolleras.