Den som har bråttom till ett tåg, ett möte eller en föreläsning och springer längs med Östra Ågatan tvingas väja för folk på väg till och från uteserveringar, felparkerade cyklar och ett par byggnadsställningar. Går man på andra sidan gatan blockeras vägen av avloppsrör. Det är svårt att ta sig fram genom stan. Inte blir det bättre av att det nu tillkommer ytterligare 800 elsparkcyklar.
En del av den bristande framkomligheten kan politiker lösa. Elsparkcyklar kan naturligtvis inte blockera varje väg där folk ska fram. Vid husrenoveringar kan byggnadsställningar placeras så att det fortfarande går att använda trottoaren. Men alla hinder är inte lika enkla att hantera.
I kommunens kommande plan för innerstaden föreslås åtgärder för att minimera de växande framkomlighetsproblemen i innerstaden. Tillgängligheten för bilar minskar samtidigt som man även försöker leda bort en del av cykeltrafiken från gågatorna. Dessutom påtalas vikten av cykelparkeringar så att felparkerade cyklar inte hindrar framfart.
En del av lösningen kan vara att göra fler gator bilfria, men även då kommer utrymmet att vara begränsat. Uteserveringar får gärna ta upp en del av den frigjorda platsen, likaså boklådor längs med ån eller marknadsstånd på Dombron.
Det som i slutändan sänker min hastighet mest då jag försöker ta mig norrifrån till stationen är dock inte överdrivet snabba cyklister eller uteserveringar, utan Uppsalabor som lockas ut av gott väder och trevliga kaféer och barer.
Att många vill bo i Uppsala och vistas inne i stan är inte ett politiskt misslyckande utan tvärtom ett kvitto på en framgångsrik stad. Gatorna kommer fortsätta att bli trängre så länge vi låter fler flytta hit och vädret råkar vara gott. Det är inget jag vill förhindra.
Om vi går mot fler bilfria gator hoppas jag att utrymmet vi vinner används till att ge oss ännu fler uteserveringar, matvagnar och försäljningsstånd. Inte till att ge mig en cykelmotorväg så att jag aldrig behöver bromsa när jag cyklar längs ån.
Synskadade och rörelsehindrade måste kunna ta sig fram. Det är bra att framkomlighet för funktionsnedsatta i hela innerstaden påtalas i planen. Men dessa grupper får inte bli en ursäkt för de tjuriga Uppsalabor som drömmer om en stad fri från människor.
Det finns mycket som kan göras i utvecklingen av innerstaden. Att bli av med människorna är dock något vi får ge upp. Det är bara att vänja sig vid att promenaden eller cykelturen utmed Östra Ågatan aldrig kommer att bli fri från hinder.