Det smidiga livets mörka baksida

Kriminella tackar för alla digitala skattkistor i Sverige.

Hackandet av appen Sportadmin i januari skakar inte bara förenings-Sverige.

Hackandet av appen Sportadmin i januari skakar inte bara förenings-Sverige.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ledarkrönika2025-03-28 08:00
Detta är en ledarkrönika. UNT:s ledarsida är liberal.

Det borde stå klart för alla vid det här laget, att det finns folk som vill oss ont. Dit hör verkligen inte körskolan där jag skulle boka en utbildning härom sistens. De vill bara att det ska gå smidigt! Smidigt för er, tänker jag när jag fyller i alla uppgifter. Men visst är det smart att kunna hantera allt med en telefon. Den digitala revolutionen varken kan eller bör rullas tillbaka.

Ett barn kom för sent till skolan i morse. Måste komma ihåg att fråga varför. En ny och bättre bedömning i engelska gör att detta glöms bort. I en reklamfilm lagar en kvinna mat när ett meddelande om ”din mammas födelsedag” dyker upp på skärmen. Hon för över en summa pengar medan hon fortsätter röra i grytan. Meningen är att det ska verka ”smidigt”, men budskapet känns bara fruktansvärt.

”I apparna hittar ledare, medlemmar och föräldrar allt som rör laget och föreningen”. Sportadmin används av miljoner svenskar på 2000-talet, 1 700 idrottsföreningar har anslutit sig. Slut på att jaga domare, hallar, skjuts till bortamatcherna, tjat om att baka eller sälja underkläder för att få intäkter. Nu kan vem som helst bli lagledare. Så oerhört smidigt!

Men när en cyberkriminell grupp hackade Sportadmin i januari ville man ha rundligt betalt. Eftersom man kommit över en skattkista med personuppgifter, redo att utnyttjas av kriminella nätverk. Det fick man inte och nu ligger allt ute på darknet: barn och kvinnor med skyddade personuppgifter, funktionsnedsättningar och diagnoser (DN 27/3).

Det bekväma livets avigsidor visar sig gång på gång. Äldrebedrägerierna är den uppenbara risken, när bankkunder förlorar alla sina besparingar. Men därunder finns basala och till synes oskyldiga uppgifter som personnummer, adresser eller yrkestitlar, redo att förvandlas till handelsvaror.

Kraften i att erbjuda enklare tjänster är så mycket starkare än viljan att bromsa och bedöma risker. Lönsamhet är också en viktig faktor när företaget, kommunen eller regionen ska ”utveckla sina kundkontakter”. Med den här tjänsten kommer ingen att behöva ha kontakt med oss. Det mest oroande är att AI-revolutionen bara har börjat.

Vad gör vi med vår nya fritid? Inte står man och ser glad ut och rör i en gryta i alla fall. Kanske försöker man få tag i en supporttjänst på körskolan? Eller så sitter man och är orolig för allt som kan hända med pappas konton, barnens sociala medier eller bara rent allmänt med alla personuppgifter som florerar. Att någon vill komma åt en är inte bara en känsla hos en framstegsfientlig medborgare. Det är ett faktum som vi måste förmedla till dem som påstår att nu, nu kommer allt att bli smidigare för dig.