Hur gick det med folkomröstningen om spÄrvÀgen i Uppsala? NÄgra har benÀmnt kommunvalet 2022 som en sÄdan, exempelvis Stefan Hanna (UP). Redan för flera Är sedan krÀvde KD och SD en regelrÀtt folkomröstning om kollektivtrafiken. Andra har nöjt sig med att konstatera att spÄrvagnar, tillsammans med utbyggnaden av Sydöstra staden, varit en av Ärets absolut viktigaste valfrÄgor i Uppsala.
NÀr rösterna rÀknats och de 81 nya mandaten fördelats i kommunfullmÀktige kan man konstatera att valet inte gick som pÄ rÀls för ja-sidan, Àven om det heller inte spÄrade ur helt.
SpÄrvagnsföresprÄkarna kan glÀdjas Ät fem nya mandat för S och V tillsammans, men det motsvarar inte tappet för L, MP och FI, sammanlagt sex mandat. FöresprÄkarna för buss vinner fyra mandat genom UP och SD, men tvÄ av dessa vÀgs upp av oberoende ledamöter under den gÄngna mandatperioden, som tidigare representerat de bÄda partierna.
Sammantaget gav alltsÄ valet ett litet plus för bussen, men spÄrvagnen har fortfarande en majoritet bakom sig om alla partier stÄr fast vid sina beslut.
Den fortsatta utbyggnaden av Uppsala hĂ€nger förstĂ„s intimt samman med hur kommunen styrs de nĂ€rmaste fyra Ă„ren. Den statliga finansieringen av fyrspĂ„ret Ă€r sannolikt klar, trots regeringsskiftet, det var Ă„tminstone vad Ulf Kristersson (M) lovade vid sitt Uppsalabesök 11/8. Men kommunen mĂ„ste genast börja sin del av planeringen för att hinna med, till exempel med tillstĂ„ndet för bron över FyrisĂ„n vid Ultuna. Det kan inte bli ett nytt âspĂ„rvagnsvalâ 2026.
DĂ€rför var det sĂ„ förvĂ„nande att kommunalrĂ„det Erik Pelling (S) tvĂ„lade till sin mittenstyrekollega Liberalerna mitt i valrörelsen. Han uppmanade alla âsocialliberalerâ att överge L pĂ„ grund av partiets vĂ€gval i rikspolitiken, att samtala med SD. Pelling Ă„ngrade sig och bad om ursĂ€kt (UNT 16/9) men dĂ„ var valet överstĂ„ndet och skadan redan skedd för L, som tappar tre av sina mandat i fullmĂ€ktige.
Antingen agerade Pelling valarbetare Ät Magdalena Andersson, utan Uppsalas bÀsta för ögonen, eller sÄ fick han hybris och trodde pÄ rödgrön majoritet. De bÄda tÀnkbara ambitionerna misslyckades och nu vÀntar en osÀker tid för Uppsala.
âVi kommer att vara tydliga med att vi Ă€r ett liberalt, borgerligt partiâ, sĂ€ger Jennie Claesson (L), och Ehsan Nasari (C) Ă€r lika tydlig med sin förankring pĂ„ den borgerliga sidan. De bĂ„da mittenpartierna öppnar samtidigt för konstruktiva lösningar för att Uppsala ska kunna styras.
C och L har ett tungt skÀl att vÀga Ät höger inför förhandlingarna. Av allt att döma kommer mandatperioden att inledas med lÄgkonjunktur, högre priser och en sÀmre arbetsmarknad. Om skatteintÀkterna viker för första gÄngen pÄ lÀnge Àr det inte lockande att bli alltför beroende av VÀnsterpartiet inför varje budgetförhandling. I stÀllet för skattehöjningar och nya satsningar pÄ vÀlfÀrden kommer det att krÀvas hÄrda prioriteringar.
Therez Almerfors (M) har ett sĂ€mre utgĂ„ngslĂ€ge pĂ„ papperet Ă€n Erik Pelling, med fĂ€rre âsĂ€kraâ mandat pĂ„ sin sida. Men hon kan Ă€ndĂ„ fĂ„ det lĂ€ttare att bilda ett hĂ„llbart minoritetsstyre, med hoppande majoriteter, pĂ„ grund av synen pĂ„ ekonomin, pĂ„ Uppsalas tillvĂ€xt och framtida kollektivtrafik.
NÀr detta skrivs pÄgÄr samtal, men nÄgon uppgörelse Àr inte i sikte. Ingen kommer sannolikt att kunna rÀkna till 41 mandat och fÄ majoritet i fullmÀktige. Men Uppsalaborna mÄste rÀkna med att kunna ta sig jobbet Àven pÄ 2030-talet. Det Àr bara att svÀlja förtreten och komma överens, över blockgrÀnsen, med en kompromiss om byggandet dessutom.
Det kommer att finnas gott om andra besvÀrliga frÄgor att strida om de nÀrmaste fyra Ären och att gÄ till val pÄ 2026.