Examen som är värdefull på många olika sätt

Vårterminen 2020 har varit ett hack i kurvan för målet om en likvärdig skola.

Krönika av Johan Rudström.

Krönika av Johan Rudström.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Ledarkrönika2020-04-12 21:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter påsklovet öppnar gymnasieskolorna så smått igen, efter att Folkhälsomyndigheten gett klartecken. Tillståndet att bedriva undervisning gäller mindre grupper, i huvudsak för övningar i praktiska ämnen, men också för provskrivningar. 

Under påsklovet meddelade också utbildningsnämnden i Uppsala kommun att vårterminen förlängs. Alla elever kommer att ha undervisning på sista april, tvärtemot traditionen i Uppsala. Eleverna i gymnasiets årskurs ett och två kommer också att fortsätta något längre in i juni, oklart hur långt. Däremot är målsättningen för treorna fortfarande att de ska ta sin studentexamen 5 juni, som planerat.

Någon vanlig examen blir det förstås inte. Studentskivorna, som skulle ha börjat mycket snart, är inställda. För studentflak, och annat firande i hemmen under examensdagen, gäller samma regler och rekommendationer som för samhället i övrigt. Max 49 personer, inga mor- eller farföräldrar och så vidare.

Hade studentexamen ägt rum kommande helg hade rekommendationen sannolikt varit att avstå från firandet, både från att möta upp på skolgården och att äta smörgåstårta på verandan eller balkongen. Det är knappt åtta veckor kvar till den stora dagen, normalt åtta veckor man minns för resten av sitt liv. Så blir det nu också, men av andra skäl. Med lite god fantasi kan det nog ändå bli en minnesvärd dag när det väl är dags.

Värdet av att fånga upp alla elever så här i slutspurten, och se till att man får ett slutbetyg, ska inte underskattas. Detta examensbevis är ofta det som skiljer dem med arbete från dem som riskerar att hamna utanför, det vet varje statistiker på Arbetsförmedlingen.

Det är också självklart så att elever klarat omställningen till hemundervisning mycket olika. För vissa har den mest inneburit en variation från vardagen, andra har lidit betydligt mer av bristen på personligt stöd från lärarna. För några, utan vare sig stöd eller studiero i hemmet, har det säkert varit i det närmaste en katastrof. Det gäller både för undervisningen och kunskapsinhämtningen, och för brist på den så viktiga sociala kontakten med andra elever.

Vårterminen 2020 har varit ett hack i kurvan för målet om en likvärdig skola. Om undervisningen kommer igång som vanligt i augusti behöver inte konsekvenserna bli alltför svåra. Kreativa lärare har med nya övningar lyckats hålla uppe intresset, och få med alla på de digitala lektionerna. Det är inte bara inom vården som hjältarna finns. Alla avgångsklasserna 2020 kommer för övrigt att minnas som ett slags hjältar, de också.