Det Ă€r bara att hĂ„lla med antik- och auktionsprofilen Knut Knutson. âUppsala Ă€r en fantastisk stadâ, skriver han i âinledarenâ i annonsprodukten Framtid Uppsala, levererad med UNT i tisdags. Det Ă€r lĂ€tt att glömma ibland, bland politiska trĂ€tor och trafikstockningar, och dĂ€rför vĂ€rt att upprepa. LĂ€get, universiteten, den gamla stadskĂ€rnan. Fantastiskt, helt enkelt.
Enligt annonstidningen sitter vi snart och fikar pÄ det nya bussfria Stora torget, innan vi slÀntrar hemÄt till nÄgon av alla arkitektoniska pÀrlor som ska blomma upp alldeles i nÀrheten, till exempel i det frÀmre BolÀnderna.
Eller sÄ hoppar vi pÄ spÄrvagnen (?) och tar oss till UllerÄker, kliver av pÄ huvudgatan MorgondrömsvÀgen, döpt efter den tidigare UllerÄkerpatienten Gustaf Frödings dikt En morgondröm. Att Fröding skrev sin erotiska kÀrleksdikt flera Är innan han blev inlagd, att han nog mest hade mardrömmar nÀr han lÄg pÄ UllerÄker, det behöver vi kanske inte tÀnka sÄ mycket pÄ.
Tidningen Framtid Uppsala fungerar bra som en sammanstÀllning av allt positivt som ska hÀnda i Uppsala de kommande tre decennierna. Eventuella hinder nÀmns pÄ sin höjd i marginalen. Till exempel Uppsalapaketet, infrastruktursatsningen som innefattar tvÄ nya jÀrnvÀgsspÄr, en helt ny station i Bergsbrunna, en ombyggd centralstation samt ett nytt kollektivtrafiksystem i Uppsala.
Vad Àr problemet? Uppsala har ju under lÄngt tid haft behov av bÀttre kommunikationer söderut, och bÀttre sammanlÀnkade stadsdelar nÀr staden vÀxer.
Problemet Àr att Uppsalas kommunpolitiker inte Àr överens om de viktigaste delarna i sin del av Uppsalapaketet. Man har inte lyckats komma överens om det ska vara snabbussar eller spÄrvagn pÄ de nya linjerna mellan Bergsbrunna och Gottsunda och inte om huruvida den nya bron vid Ultuna ska kunna anvÀndas för bilar. Men den svÄraste nöten blir de nya bostÀderna.
Uppsala kommun ska bygga 33 000 nya bostÀder för att uppfylla sin del av avtalet med staten. Det Àr inte mycket jÀmfört med Knivsta, som Àr knappt tiondelen sÄ stort som Uppsala och ska uppföra 15 000 bostÀder pÄ 40 Är. Men det blir mycket ÀndÄ nÀr inte fÀrdigplanerade omrÄden som Rosendal och UllerÄker fÄr rÀknas med, nÀr nÀstan allt ska byggas mellan Bergsbrunna och Lunsenreservatet.
I december ska kommunfullmĂ€ktige ta stĂ€llning till den fördjupade översiktsplanen för Sydöstra stadsdelarna dĂ€r 21 500 av de 33 000 bostĂ€derna ska byggas fram till 2050. Efter stark kritik frĂ„n sĂ„vĂ€l nĂ€rboende som oppositionen har planen modifierats nĂ„got, men 21 500 bostĂ€der med 48 000 nya invĂ„nare, âett nytt Sundsvallâ, Ă€r det likafullt.
Det finns flera skÀl att vara skeptisk till de högtflygande planerna, vid sidan av de folkliga protesterna. Bitvis har det varit svÄrt att sÀlja lÀgenheter i mer stadsnÀra omrÄden som Rosendal. De nyproducerade bostadsrÀtterna Àr dyra för alla och hyresrÀtterna Àr dyra för dem som efterfrÄgar dem allra mest.
Pandemin har vÀnt upp och ned pÄ bostadsmarknaden, till förmÄn för smÄhus och till nackdel för lÀgenheter. En del av den effekten kan bestÄ om arbetslivet ska bli mer flexibelt. Risken Àr alltsÄ att misstagen med Gottsunda, SÀvja och Stenhagen upprepas, att ett nytt höghusomrÄde utanför stan kan drabbas av social oro. LÀget vid den nya stationen talar för den sydöstra staden, men annars finns det mer attraktiva alternativ för nya Uppsalabor, i den förtÀtade innerstaden eller det nya UllerÄker.
Med allt detta sagt kan man Ă€ndĂ„ konstatera att problemen uppkommer för att Uppsala attraherar sĂ„ mĂ„nga nya invĂ„nare â och att det i grunden Ă€r ett bekymmer som mĂ„nga svenska kommuner gĂ€rna skulle vilja ha. Knut Knutsson har rĂ€tt, han ocksĂ„. Uppsala Ă€r fantastiskt.