Staden Àr ett krig mellan mÀnniska och maskin

Den stora del av Uppsala som idag Àr bilarnas borde minimeras. I stÀllet kan staden vara en plats för mellanmÀnskliga möten.

GÄgata i centrala Uppsala. HÀr vigs hela ytan Ät fotgÀngare.

GÄgata i centrala Uppsala. HÀr vigs hela ytan Ät fotgÀngare.

Foto: Staffan Claesson

ledarkrönika2022-07-24 07:27
Detta Àr en ledarkrönika. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Vad Àr en stad? En stad kan vara mycket. En stor tÀtort, visst, men ocksÄ handelscentrum, kontorsplatser mÀnniskor gÄr ut ur för att Àta lunch pÄ uteserveringar en för kall aprildag, klubbens bas som dunkar i natten och morgonöppna bagerier. Staden som koncept Àr svÄrfÄngat, men till för att isolera sig frÄn omvÀrlden Àr den inte. Vad vi gjort av vÄra stÀder det senaste seklet Àr att med berÄtt mod göra dem mindre och mindre av vad stÀder ska vara. Det Àr dags att göra upp med bilhegemonin i Uppsala och i förlÀngningen hela Sveriges innerstÀder.

LÄt mig nÀmna att jag inte vill utrota bilen, denna fantastiska uppfinning som ökat mÀnniskors autonomi enormt. Saken Àr den att uppfinningar har ett visst anvÀndningsomrÄde. Idag uppmuntrar stadsplaneringen bilkörande korta strÀckor i innerstaden och reserverar stora delar av vÄra gemensamma ytor Ät bilars framfart och parkeringar. Det rÄder alltsÄ en enorm asymmetri mellan bilar och mÀnniskors nyttjandeomrÄde pÄ en plats som inte Àr menad att hÄlla mÀnniskor ifrÄn varandra.

Under sommaren har UNT:s ledarsida propagerat för bland annat fler trĂ€d och uteserveringar i Uppsala, men möjligheterna som ges av fĂ€rre bilvĂ€gar stannar inte dĂ€r. LĂ€gg dĂ€rtill barns möjlighet att leka pĂ„ gator utan risken att bli trĂ€ffade av en 1,5tons mördarmaskin. CykelvĂ€gar, pop-upmarknader, demonstrationer, helt enkelt förĂ€ndringar som möjliggör för mĂ€nniskor att leva sina liv – tillsammans. Att vara för en bilfri innerstad handlar alltsĂ„ inte om att vara emot bilar, utan att önska sig en plats för mĂ€nniskor.

Dessutom skulle reformen förbĂ€ttra den deliberativa demokratin, alltsĂ„ hur vĂ„ra samtal kan leda till bĂ€ttre politiska beslut. Det Ă€r kanske inte superkul att bli stoppad av en kommunpolitiker eller miljödemonstrant pĂ„ vĂ€gen till Systembolaget en fredag efter jobbet, precis som att det kanske inte var jĂ€ttekul för mĂ€nniskorna pĂ„ den Atenska marknaden att bli attackerade av Sokrates eviga frĂ„gor. ÄndĂ„ Ă€r det viktigt att de samtalen sker om vi ska kunna förstĂ„ varandra och fĂ„ demokratin att fungera. Varje dag Ă€r en valdag, anvĂ€nd rösten pĂ„ hösten, vinter, sommar och vĂ„r. VĂ„rt samhĂ€lle vilar pĂ„ de oönskade mötena, pĂ„ att utmanas av och utmana sina medmĂ€nniskor oftare Ă€n en septemberdag var fjĂ€rde Ă„r. Stadens centrum har varit demokratins dito sedan styrelseskickets födelse i stadsstaten Aten i antikens Grekland. Det Ă€r skönt att stĂ€nga ute omvĂ€rlden med det skyddande skal en bil Ă€r, men Ă€r det bort frĂ„n mĂ€nniskor du vill finns faktiskt en plats för dig att bo pĂ„, och den Ă€r inte en stad.

Uppsalas innerstad Àr liten och delar Àr redan avstÀngda för biltrafik, sÀrskilt under sommaren. Att stÀnga av personbilstrafik i centrum skulle inte drastiskt försvÄra bilisters vardag dÄ det gÄr snabbt att köra runt staden. Vad en liten förÀndring för de idag premierade bilarna skulle göra för oss alla i staden Àr dÀremot svÄrt att ens förestÀlla sig. Ingen Àr ju bilist hela tiden.

Det finns en bred majoritet i Uppsala kommun för att minska biltrafiken i centrala delar av staden, det Àr en bra början. SommargÄgator i all Àra, det Àr dags att sÀtta ned spaden pÄ riktigt och bereda vÀg för en riktig stad. Stora Torget byggs redan om för att ge mer plats Ät uteserveringar, torgmöten och fotgÀngare. LÄt resterande delar av staden följa efter.

En stad kan vara mycket. LÄt oss göra vÄrt underbara Uppsala till mer Àn vad hon redan Àr. Det Àr onödigt att vika plats för vattenskotrar i Saharaöknen, eller för glass i ugnen. Staden Àr kommersens, festens, demonstrationernas och mötenas plats. LÄt oss Äterta den.