Patriarkatet Àr ett resursslöseri

Ett ekonomiskt system som tar hÀnsyn till allas efterfrÄgan ökar friheten.

Sexism leder till ett resursslöseri som skadar bÄde medborgarna och ekonomin.

Sexism leder till ett resursslöseri som skadar bÄde medborgarna och ekonomin.

Foto: Martina Holmberg / TT

Ledarkrönika2020-11-08 17:57
Detta Àr en ledarkrönika. UNT:s ledarsida Àr liberal.

De tidiga elbilarna hade inbyggda vaser för snittblommor. Elbilen sĂ„gs nĂ€mligen som kvinnlig nĂ€r den kom i slutet pĂ„ 1800-talet. Det var ocksĂ„ frĂ€mst till kvinnor som den marknadsfördes. DĂ€rav de inbyggda vaserna.  

Det – och mycket annat – beskriver Katrine Marçal i sin bok Att uppfinna vĂ€rlden (Mondial förlag 2020).  

Att den bensindrivna bilen till slut blev den dominerande modellen berodde delvis pĂ„ att den ansĂ„gs mer manlig. Vad hade hĂ€nt om man redan vid 1900-talets början vĂ€rderat kvinnligt kodade vĂ€rden högre? Givetvis Ă€r det svĂ„rt att vara sĂ€ker pĂ„ det kontrafaktiska scenariot men det Ă€r ganska lĂ€tt att tĂ€nka sig att bilindustrin hade sett annorlunda, och mer grön, ut om man inte hade varit sĂ„ upptagen med att hĂ„lla fast vid könsrollerna.  

I exempel efter exempel visar Marçal nĂ„got som borde vara uppenbart: sexism leder till ett enormt resursslöseri. Att företag historiskt sett har riktat sig till bara halva befolkningen har minskat företagens intĂ€ktsmöjligheter och mĂ€nniskors konsumtionsmöjligheter. Att kvinnor fortfarande har svĂ„rare att fĂ„ riskkapital för sina företagsidĂ©er innebĂ€r att en enorm kĂ€lla av tankekraft och innovationsförmĂ„ga slösas bort.  

Men Ă€ven om kön Ă€r en delförklaring till dessa fenomen, Ă€r det lĂ„ngt ifrĂ„n enda skĂ€let till varför vĂ€rlden ser ut som den gör. 

Marçal lyfter pĂ„ flera stĂ€llen fram att patriarkala strukturer Ă€r förklaringen till varför kvinnor arbetar i mer lĂ„gavlönade yrken, och hon gör det bra. Men sexism Ă€r inte den enda förklaringen. I mĂ„nga kvinnodominerade yrken Ă€r det offentliga arbetsgivare och det finns alltsĂ„ totalt sett fĂ„ potentiella arbetsgivare. Man kan alltsĂ„ betrakta dem som monopsonier, alltsĂ„ monopolarbetsgivare. Det gör att lönen hĂ„lls nere, pĂ„ motsvarande sĂ€tt som priset hĂ„lls uppe pĂ„ varor som sĂ€ljs av ett monopolföretag.  

Ett annat exempel Àr Marçals stringenta kritik mot hur riskkapital fördelas i samhÀllet. Under 2019 investerades en dryg procent av det svenska riskkapitalet i bolag med kvinnliga grundare och 6 procent gick till bolag med mixade team. 93 procent av allt riskkapital gick alltsÄ enbart till mÀn. Det Àr ett jÀmstÀlldhetsproblem.

Hon menar att detta Ă€r en följd av sjĂ€lva systemet för fördelning av riskkapital. Det Ă€r nĂ€mligen mer gynnsamt att göra tio stora investeringar Ă€n hundra mindre. Det gĂ€ller Ă€ven om endast en av de tio ger avkastning – eftersom man fĂ„r en andel av investeringen i vilket fall.  

Mindre, men Ă€ndock livsförbĂ€ttrande, innovationer har svĂ„rare att fĂ„ pengar. Det rĂ„kar ocksĂ„ vara den typ av företag som kvinnor oftare startar – ett till synes orĂ€ttvist system.  

Men den hĂ€r typen av logik för riskkapital har Ă€ven positiva konsekvenser. Det finns nĂ€mligen ett flertal innovationer som krĂ€ver stort kapital men dĂ€r det Ă€r sannolikt att bara en av tio satsningar ger avkastning. Ett sĂ€rskilt aktuellt exempel Ă€r förstĂ„s framtagandet av ett coronavaccin. Den typen av innovationer möjliggörs med samma system som Katrine Marçal menar utestĂ€nger kvinnor.  

Med det sagt lyfter Marçals bok ett perspektiv som fortfarande förbisetts alltför ofta. Den blir sĂ„ledes en pĂ„minnelse om att vĂ„ra normer inte Ă€r naturlagar, och att Ă€ven till synes vĂ€lfungerande institutioner i samhĂ€llet bör synas i sömmarna ibland.  

Än idag begrĂ€nsar vĂ„ra könsroller bĂ„de vĂ„rt ekonomiska system och oss som mĂ€nniskor. NĂ€r företag och samhĂ€llsekonomin bryr sig om kvinnors och marginaliserade gruppers behov utökas allas möjlighet till frihet och sjĂ€lvbestĂ€mmande.  

Som nĂ€r Marçal beskriver hur det moderna varuhuset kom till: “DĂ€r kunde kvinnan planlöst ströva i en offentlig miljö utan att behöva ta hĂ€nsyn till risken för sexuellt vĂ„ld eller trakasserier”. Det gav kvinnor nĂ„got de tidigare inte hade – rĂ€tten att flanera.