De tidiga elbilarna hade inbyggda vaser för snittblommor. Elbilen sÄgs nÀmligen som kvinnlig nÀr den kom i slutet pÄ 1800-talet. Det var ocksÄ frÀmst till kvinnor som den marknadsfördes. DÀrav de inbyggda vaserna.
Det â och mycket annat â beskriver Katrine Marçal i sin bok Att uppfinna vĂ€rlden (Mondial förlag 2020).
Att den bensindrivna bilen till slut blev den dominerande modellen berodde delvis pÄ att den ansÄgs mer manlig. Vad hade hÀnt om man redan vid 1900-talets början vÀrderat kvinnligt kodade vÀrden högre? Givetvis Àr det svÄrt att vara sÀker pÄ det kontrafaktiska scenariot men det Àr ganska lÀtt att tÀnka sig att bilindustrin hade sett annorlunda, och mer grön, ut om man inte hade varit sÄ upptagen med att hÄlla fast vid könsrollerna.
I exempel efter exempel visar Marçal nÄgot som borde vara uppenbart: sexism leder till ett enormt resursslöseri. Att företag historiskt sett har riktat sig till bara halva befolkningen har minskat företagens intÀktsmöjligheter och mÀnniskors konsumtionsmöjligheter. Att kvinnor fortfarande har svÄrare att fÄ riskkapital för sina företagsidéer innebÀr att en enorm kÀlla av tankekraft och innovationsförmÄga slösas bort.
Men Àven om kön Àr en delförklaring till dessa fenomen, Àr det lÄngt ifrÄn enda skÀlet till varför vÀrlden ser ut som den gör.
Marçal lyfter pÄ flera stÀllen fram att patriarkala strukturer Àr förklaringen till varför kvinnor arbetar i mer lÄgavlönade yrken, och hon gör det bra. Men sexism Àr inte den enda förklaringen. I mÄnga kvinnodominerade yrken Àr det offentliga arbetsgivare och det finns alltsÄ totalt sett fÄ potentiella arbetsgivare. Man kan alltsÄ betrakta dem som monopsonier, alltsÄ monopolarbetsgivare. Det gör att lönen hÄlls nere, pÄ motsvarande sÀtt som priset hÄlls uppe pÄ varor som sÀljs av ett monopolföretag.
Ett annat exempel Àr Marçals stringenta kritik mot hur riskkapital fördelas i samhÀllet. Under 2019 investerades en dryg procent av det svenska riskkapitalet i bolag med kvinnliga grundare och 6 procent gick till bolag med mixade team. 93 procent av allt riskkapital gick alltsÄ enbart till mÀn. Det Àr ett jÀmstÀlldhetsproblem.
Hon menar att detta Ă€r en följd av sjĂ€lva systemet för fördelning av riskkapital. Det Ă€r nĂ€mligen mer gynnsamt att göra tio stora investeringar Ă€n hundra mindre. Det gĂ€ller Ă€ven om endast en av de tio ger avkastning â eftersom man fĂ„r en andel av investeringen i vilket fall.
Mindre, men Ă€ndock livsförbĂ€ttrande, innovationer har svĂ„rare att fĂ„ pengar. Det rĂ„kar ocksĂ„ vara den typ av företag som kvinnor oftare startar â ett till synes orĂ€ttvist system.
Men den hÀr typen av logik för riskkapital har Àven positiva konsekvenser. Det finns nÀmligen ett flertal innovationer som krÀver stort kapital men dÀr det Àr sannolikt att bara en av tio satsningar ger avkastning. Ett sÀrskilt aktuellt exempel Àr förstÄs framtagandet av ett coronavaccin. Den typen av innovationer möjliggörs med samma system som Katrine Marçal menar utestÀnger kvinnor.
Med det sagt lyfter Marçals bok ett perspektiv som fortfarande förbisetts alltför ofta. Den blir sÄledes en pÄminnelse om att vÄra normer inte Àr naturlagar, och att Àven till synes vÀlfungerande institutioner i samhÀllet bör synas i sömmarna ibland.
Ăn idag begrĂ€nsar vĂ„ra könsroller bĂ„de vĂ„rt ekonomiska system och oss som mĂ€nniskor. NĂ€r företag och samhĂ€llsekonomin bryr sig om kvinnors och marginaliserade gruppers behov utökas allas möjlighet till frihet och sjĂ€lvbestĂ€mmande.
Som nĂ€r Marçal beskriver hur det moderna varuhuset kom till: âDĂ€r kunde kvinnan planlöst ströva i en offentlig miljö utan att behöva ta hĂ€nsyn till risken för sexuellt vĂ„ld eller trakasserierâ. Det gav kvinnor nĂ„got de tidigare inte hade â rĂ€tten att flanera.