Det nya 5G-nÀtet för mobiltrafik har mest kommit att handla om faran med att kinesiska Huawei fÄr vara med och slÄss om licenserna. Av goda skÀl, förstÄs. SÀkerheten Àr högt prioriterad för ett kommunikationsmedel som ska kunna ge oss automatiserade hamnar och flygplatser, vÀgnÀt med sjÀlvkörande fordon och fjÀrrkirurgi, bland mycket annat.
En bakdörr i dessa oerhört komplicerade system kan fĂ„ ödesdigra konsekvenser för sĂ€kerheten och sjĂ€lvbestĂ€mmandet i Sverige. Vi Ă€r som vilket privat företag som helst, sĂ€ger Huaweiledningen som satsat enormt pĂ„ att konkurrera med Ericsson och Nokia om 5G-utbyggnaden. Men den nationella sĂ€kerhetslagen i Kina frĂ„n 2017 krĂ€ver att alla enskilda och företag mĂ„ste samarbeta med sĂ€kerhetstjĂ€nsten â nationen Kinas bĂ€sta kommer först.
Huawei Àr sedan lÀnge portat i USA. EU-lÀnderna har valt olika vÀgar, generellt kompromisser dÀr endast delar av nÀtet öppnas för alla. I Sverige gÀller frÄn Ärsskiftet en ny lag dÀr försvaret (FRA) och SÀpo har rÀtt att sÀga stopp om aktörer bedöms som sÀkerhetsrisker. Enskilda komponenter kan ocksÄ granskas och plockas bort. Processen har fördröjt och fördyrat 5G-utbyggnaden i landet. NÀsta auktion av licenser kommer att Àga rum i november.
Ett seminarium (26/6) med digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) och Haval van Drumpt, vd för mobiloperatören Tre och representant för branschen, handlade delvis om sÀkerheten, problemen och kostnaderna för 5G. Men bÄda valde att tona ned det faktum att Sverige halkat efter andra lÀnder i utbyggnaden. Det Àr egentligen bara USA, Kina och Sydkorea som har ett tydligt försprÄng, sade de. Sverige, med sin infrastruktur av bredband och mobilnÀt och med kunnandet i form av Ericsson, ett av fyra dominerande företag pÄ marknaden, lÀr komma ikapp.
Det har bara gÄtt 25 Är sedan NMT (Nordisk mobiltelefoni) var det enda sÀttet att fÄ kontakt med omvÀrlden pÄ landsbygden, exempelvis i Norduppland och lÀngs Upplandskusten. Den andra generationen, GSM eller 2G, hade kommersialiserats 1991 men utbyggnaden drog ut pÄ tiden. Med 3G utökades bandbredden och det blev möjligt att skicka rörliga bilder. 4G och det aktuella 5G Àr en logisk fortsÀttning med Ànnu mycket större kapacitet.
SjĂ€lvkörande bilar ligger trots allt en bit fram i tiden, och de flesta undrar vad 5G kommer att betyda för vardagen under de kommande Ă„ren. Att frekvenser pĂ„ upp till 100 GHz (mot tidigare 6 GHz) kommer att reserveras för 5G sĂ€ger inte sĂ„ mycket, men det gör kanske hastigheter pĂ„ 10-20 gigabit/sekund. Att man realistiskt bara kommer upp i ânĂ„gon gigabitâ Ă€r synd, men det Ă€r Ă€ndĂ„ om cirka tio gĂ„nger snabbare Ă€n 4G. Framför allt ska betydligt fler prylar kunna kopplas upp samtidigt.
Den pÄgÄende coronakrisen har faktiskt visat hur vÀl framme Sverige ligger med utbyggd it-infrastruktur. MÄnga svenskar har tagit digitala möten i program som Teams och Zoom och fÄtt en ny sorts vardag i arbetslivet. Allt kommer inte att ÄtergÄ till hur det var tidigare, med förseningar och instÀllda tÄg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, eller sÀkerhetskontroller pÄ flyget.
Riktigt sÄ har det inte varit i till exempel Sydeuropa eller Nordamerika, milt uttryckt. DÀr finns inte utbyggda bredbandsnÀt pÄ samma sÀtt, i USA inte alls dÀr man förlitar sig helt pÄ mobila uppkopplingar.
Sammantaget kan svenskar se fram emot 5G, som ocksÄ fÄr en stor ekonomisk betydelse för landet med Ericsson och alla dess underleverantör. Men sÀkerheten fÄr inte komma pÄ undantag. Vi mÄste sjÀlva hÄlla i ratten pÄ vÄra sjÀlvkörande bilar.