En slagning på wikipedia om öppningsbara broar ger ingen ledning om utseende, bara om funktion. Det är klaffbroar, svängbroar, lyftbroar och vridbroar. Hela syftet är, förstås, att stoppa trafiken för att låta sjöfarten passera. Varianter av detta har funnits lika länge som vägtrafiken.
Någonting har uppenbarligen hänt. I Härnösand byggs Nybron, en ny öppningsbar bro i den centrala staden. ”Vi får en ny och modern bro, inte bara tekniskt utan också utseendemässigt. Den blir ett landmärke som alla som åker på E4:an genom stan kommer att lägga märke till#, säger Helena Elfvendal, ordförande i samhällsnämnden på Härnösands kommun.
Och i förra veckan delades Uppsala kommuns arkitekturpris 2025 ut till Tullgarnsbron, bland annat för att ”bron med sin starka gestalt är ett värdefullt tillägg till alla de historiska broar som redan är omistliga delar av stadens karaktär”. Det var en publik omröstning och man får väl anta att det inte var så många trafikanter som använder bron som deltog.
Tullgarnsbron har ju krånglat sedan invigningen i april 2024. Nästan omedelbart stängdes bron av i en vecka efter att den inte gått att stänga. Sedan fortsatte problemen med driftstopp under sommaren i fjol. Byggentreprenören Peab fick bland annat såga bort delar av bron för att få den att fungera.
Driftstoppen har fortsatt och efter ett ”kontrollprogram” på bron tror man sig nu ha hittat felet, sambanden mellan stoppen. ”Vi gjorde åtgärder förra året för att öka marginaler mellan broklaffen och brofästet, men det behövdes ännu mer. Det är det här som varit den stora problematiken”, säger Emil Enarsson, projektansvarig på Uppsala kommun, till SVT Uppsala.
Under nästa vecka, 30 juni-4 juli, kommer Tullgarnsbron att vara avstängd för reparation. Målet är att felen sedan ska vara lösta. Inga kostnader tillkommer för kommunen då garantin står för reparationerna. Men det är förstås inte gratis att en trafikled inte kan användas. Och rykten är svårare att reparera än byggnader.
”Ett fiasko”, sade kommunalrådet Erik Pelling (S) efter det första långa stoppet av Tullgarnsbron. Han är väl medveten om risken för att bilden av Uppsala påverkas när saker och ting inte fungerar som de ska. Om bron är estetiskt tilltalande är i sammanhanget ganska betydelselöst.
Apropå rykten. Om köerna ringlar långa i Härnösand om några år, medan Nybron befinner sig i upprätt läge, då ångrar kanske kommunpolitikerna att den syns så väl från motorvägen.