Uppsala behöver ta tag i sparkcykelkaoset

Man skulle kunna sÀtta stopp för lÄnesparkarna.

Snabba och smidiga. Men kommunen fÄr ocksÄ klagomÄl frÄn medborgare som tröttnat pÄ elsparkcyklarna.

Snabba och smidiga. Men kommunen fÄr ocksÄ klagomÄl frÄn medborgare som tröttnat pÄ elsparkcyklarna.

Foto: Voi

Ledarkrönika2023-11-07 05:00
Detta Àr en ledarkrönika. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Elsparkcyklar eller inte elsparkcyklar, det Ă€r frĂ„gan. Å ena sidan ett utmĂ€rkt sĂ€tt att ta sig fram i stadsmiljön. Enklare Ă€n bĂ„de cykel och bil. Man behöver inte leta efter eller betala dyrt för parkeringsplats. Man behöver inte heller oroa sig för att cykeln ska bli stulen. Betydligt snabbare Ă€n apostlahĂ€starna Ă€r det ocksĂ„, vilket Ă€r utmĂ€rkt om för den som Ă€r trött eller har lite brĂ„ttom frĂ„n A till B.

Å andra sidan Ă€r elsparkcyklarna ett gissel för mĂ€nniskor som försöker gĂ„ eller cykla dĂ€r de lĂ€mnats huller om buller över gĂ„ngbanor och lĂ€ngs husfasader. Förfular stadsmiljön gör de ocksĂ„. Trots att det numera finns sĂ€rskilda parkeringsytor för elsparkcyklar kvarstĂ„r problemen med slarvet och stöket. 

Uppsala kommun fĂ„r nĂ€stan varje dag ta emot klagomĂ„l frĂ„n medborgare som tröttnat pĂ„ elsparkcyklarna. Totalt har över 600 personer som önskar att de försvinner hört av sig. Bland de kommentarer kommunen fĂ„tt finns bland annat sĂ„dant som ”Cyklarna blockerar ofta infarten till bostadsrĂ€ttsföreningens bilparkeringar”, ”Elsparkcyklar fyller hela gĂ„ngbanan” och ”Hur lĂ€nge ska man helt respektlöst fĂ„ parkera elsparkcyklar varsomhelst?”. Irritationen Ă€r lĂ€tt att förstĂ„. 

“Det Ă€r en stor arbetsbörda för oss idag”, sĂ€ger Tove VĂ€stibacken, enhetschef vid stadsbyggnadsförvaltningen till SVT (2/11). VĂ€stibacken framhĂ„ller att ett maxtak skulle kunna vara en lösning pĂ„ problemet. Genom att begrĂ€nsa antalet elsparkcyklar i stan minskar ocksĂ„ antalet felparkeringar. Men det finns ocksĂ„ andra modeller och Uppsala hĂ„ller pĂ„ att se över hur andra kommuner gjort för att komma till rĂ€tta med elsparkcykelkaoset. 

 

Det viktiga Ă€r kanske inte exakt vad som görs utan att ansvariga politiker och tjĂ€nstemĂ€n faktiskt agerar. Det Ă€r tydligt att dagens system inte fungerar och att det mĂ„ste till nĂ„gon sorts sanktioner för att rensa upp. Till exempel skulle Uppsala kunna göra som i Jönköping, dĂ€r kommunen utför kontroller och beslagtar felparkerade elsparkcyklar och sĂ„ fĂ„r företagen som Ă€ger dem hĂ€mta ut dem mot en avgift. Kommunen skulle ocksĂ„ kunna underlĂ€tta ytterligare för anvĂ€ndarna att göra rĂ€tt genom att bygga Ă€nnu fler parkeringsytor för elsparkcyklar. 

Eller sÄ sÀtter man stopp för lÄnesparkarna. Det finns flera kommuner som faktiskt gjort det. DÀr fÄr den som vill Äka elsparkcykel köpa sin egen, vilken nÄgon knappast skulle fÄ för sig att slÀnga rakt över trottoaren eller mitt i gatan. I grund och botten handlar det om vilken sorts stad Uppsala vill vara - en med elsparkcyklar huller om buller, eller inte.