Elsparkcyklar eller inte elsparkcyklar, det Ă€r frĂ„gan. Ă
ena sidan ett utmÀrkt sÀtt att ta sig fram i stadsmiljön. Enklare Àn bÄde cykel och bil. Man behöver inte leta efter eller betala dyrt för parkeringsplats. Man behöver inte heller oroa sig för att cykeln ska bli stulen. Betydligt snabbare Àn apostlahÀstarna Àr det ocksÄ, vilket Àr utmÀrkt om för den som Àr trött eller har lite brÄttom frÄn A till B.
Ă
andra sidan Àr elsparkcyklarna ett gissel för mÀnniskor som försöker gÄ eller cykla dÀr de lÀmnats huller om buller över gÄngbanor och lÀngs husfasader. Förfular stadsmiljön gör de ocksÄ. Trots att det numera finns sÀrskilda parkeringsytor för elsparkcyklar kvarstÄr problemen med slarvet och stöket.
Uppsala kommun fĂ„r nĂ€stan varje dag ta emot klagomĂ„l frĂ„n medborgare som tröttnat pĂ„ elsparkcyklarna. Totalt har över 600 personer som önskar att de försvinner hört av sig. Bland de kommentarer kommunen fĂ„tt finns bland annat sĂ„dant som âCyklarna blockerar ofta infarten till bostadsrĂ€ttsföreningens bilparkeringarâ, âElsparkcyklar fyller hela gĂ„ngbananâ och âHur lĂ€nge ska man helt respektlöst fĂ„ parkera elsparkcyklar varsomhelst?â. Irritationen Ă€r lĂ€tt att förstĂ„.
âDet Ă€r en stor arbetsbörda för oss idagâ, sĂ€ger Tove VĂ€stibacken, enhetschef vid stadsbyggnadsförvaltningen till SVT (2/11). VĂ€stibacken framhĂ„ller att ett maxtak skulle kunna vara en lösning pĂ„ problemet. Genom att begrĂ€nsa antalet elsparkcyklar i stan minskar ocksĂ„ antalet felparkeringar. Men det finns ocksĂ„ andra modeller och Uppsala hĂ„ller pĂ„ att se över hur andra kommuner gjort för att komma till rĂ€tta med elsparkcykelkaoset.
Det viktiga Àr kanske inte exakt vad som görs utan att ansvariga politiker och tjÀnstemÀn faktiskt agerar. Det Àr tydligt att dagens system inte fungerar och att det mÄste till nÄgon sorts sanktioner för att rensa upp. Till exempel skulle Uppsala kunna göra som i Jönköping, dÀr kommunen utför kontroller och beslagtar felparkerade elsparkcyklar och sÄ fÄr företagen som Àger dem hÀmta ut dem mot en avgift. Kommunen skulle ocksÄ kunna underlÀtta ytterligare för anvÀndarna att göra rÀtt genom att bygga Ànnu fler parkeringsytor för elsparkcyklar.
Eller sÄ sÀtter man stopp för lÄnesparkarna. Det finns flera kommuner som faktiskt gjort det. DÀr fÄr den som vill Äka elsparkcykel köpa sin egen, vilken nÄgon knappast skulle fÄ för sig att slÀnga rakt över trottoaren eller mitt i gatan. I grund och botten handlar det om vilken sorts stad Uppsala vill vara - en med elsparkcyklar huller om buller, eller inte.