I veckan Ă€r det mĂ„nga Enköpings- och Uppsalaungdomar som svischar ner för skidbackarna i fjĂ€llen. I liftköerna, restaurangerna och mataffĂ€rerna fĂ„r de samsas om utrymmet med sportlovsfirare frĂ„n Ărebro, Linköping, Norrköping, Lund, Eskilstuna och mĂ„nga andra stĂ€der. Vecka 8 Ă€r ju sportlov för bland annat stora delar MĂ€lardalen, för SkĂ„ne och för Ăstergötland.
Och Àven om det inte finns skÀl att ifrÄgasÀtta de sÀkerhetsÄtgÀrder som skidorterna och de lokala handlarna och restauratörerna har vidtagit, eller för den delen att skidÄkarna sjÀlva gör sitt bÀsta för att hÄlla avstÄnd, finns det förstÄs en risk för smittspridning. Hur man Àn vÀnder och vrider pÄ det innebÀr ju fjÀllresan att man konfronteras med mÀnniskor utanför den egna smittskyddsbubblan. Ja, till och med frÄn andra delar av landet.
Det hÀr borde mana till eftertanke. Och det borde fÄ regionen att övervÀga att lÄta undervisningen pÄ lÀnets högstadie- och gymnasieskolor ske pÄ distans nÀsta vecka och kanske Àven veckan dÀrefter. Ett sÄdant beslut har redan fattats av VÀstra Götaland dÀr de flesta skolor hade sportlov förra veckan. Region SkÄne, dÀr eleverna har ledigt denna vecka, rekommenderar distansundervisning nÀsta vecka, och Region Stockholm för vecka 10 (veckan efter deras sportlov).
Det rÄder inget tvivel om att distansundervisning över tid kan fÄ negativa konsekvenser, bÄde rent utbildningsmÀssigt och av psykosociala skÀl. I Uppsala kommun bedrivs redan gymnasieundervisningen vÀxelvis pÄ distans, vilket ocksÄ var fallet under höstterminen. De negativa effekterna av det har beskrivits av bÄde lÀrare och elever, pÄ sÄvÀl nyhets- som debattplats i UNT.
Det finns ingen anledning att ifrÄgasÀtta detta. Men en tillfÀllig övergÄng till distansundervisning i en eller tvÄ veckor fÄr inte lika allvarliga konsekvenser som en hel termin av hemmasittande. Det stÄr och vÀger just nu, och för att undvika vÀrre restriktioner lÀngre fram, kan det vara rimligt med tuffa punktinsatser.
En tillfĂ€llig distansundervisning skulle ocksĂ„ förlĂ€nga den positiva âloveffektâ som intrĂ€ffar nĂ€r tonĂ„ringarna inte samlas i lika stora grupper som de ofrĂ„nkomligt gör nĂ€r skolan Ă€r i gĂ„ng. Med sportlovet inrĂ€knat handlar det om tvĂ„ till tre, kanske fyra om det behövs, veckor dĂ€r vardagen sĂ€tts pĂ„ undantag.
Det Àr en trist ÄtgÀrd som kommer att fÄ studiesociala konsekvenser, men den kan vara nödvÀndig för att undvika vÀrre och mer lÄngtgÄende restriktioner framöver.