Vi har varit olyckskorpar pÄ ledarsidan. Det Àr bara att erkÀnna. I text efter text har vi ifrÄgasatt MÀlartÄgs möjligheter att ta över Uppsalapendeln frÄn SJ. Vi har inte litat pÄ bolagets logistiska muskler: Skulle man verkligen ha tillrÀckligt med tÄgsÀtt och personal för att kunna ersÀtta de tvÄ avgÄngarna i timmen? SÀrskilt sÄ under rusningstrafik?
SÄ hÀr skrev vi till exempel i mitten av december (15/12) förra Äret:
âGrundlĂ€ggande för att pendlingen ska fungera Ă€r att tĂ„gen gĂ„r i tid och att det finns tillrĂ€ckligt mĂ„nga avgĂ„ngar för att rymma alla resenĂ€rer. Vad det gĂ€ller det första har MĂ€lartĂ„g minst sagt en hel del kvar att bevisa. Och vad gĂ€ller det andra, kommer man alls att kunna skala upp trafiken som man lovat utan att det innebĂ€r ytterligare press pĂ„ personal och tĂ„g â vilket i sin tur skapar nya förseningar?â
Visserligen har MÀlartÄg bara ansvarat för trafiken i en dryg mÄnad, och man ska akta sig för att dra för stora slutsatser efter en sÄ kort tid. Men ÀndÄ. Hittills har det inte blivit nÄgon katastrof. TvÀrtom.
Genom mobiltjÀnsten 1409 som mÀter förseningar och instÀllda avgÄngar har lokföraren och it-entreprenören Thomas Tydal följt hur skiftet frÄn SJ till MÀlartÄg har gÄtt (UNT 20/1). Han menar att det ser bÀttre ut nu Àn nÀr Uppsalapendeln sköttes av SJ.
Tydal menar att man fÄr gÄ tillbaka till 2019 för att hitta en lika bra, eller kanske snarare mindre dÄlig, situation Àn nu.
Bilden bekrÀftas Àven av MÀlartÄg. SÄ hÀr kommenterar Katarina Myrberg, kommunikatör vid MÀlardalstrafik, lÀget:
âVi gjorde en sammanstĂ€llning av avgĂ„ngarna vi tagit över av SJ. 99 procent av dem har körts som planerat och punktligheten var 94 procent.â
Tanken svindlar. Det gÄr alltsÄ att köra tÄg i tÀta avgÄngar mellan Sveriges fjÀrde och första stad, utan att allt Àr förseningar och elÀnde. DÀrför Àr det lÀge att erkÀnna att vi kanske hade fel, men ocksÄ att stÀlla frÄgan: Varför Àr SJ sÄ vÀrdelösa pÄ att köra tÄg?
Ăr det verkligen sĂ„ att jĂ€rnvĂ€gstrafik för persontransport bĂ€st bedrivs av ett statligt bolag med en mycket stark stĂ€llning pĂ„ marknaden? SJ:s misslyckanden med Uppsalapendeln sĂ„vĂ€l som pĂ„ en rad andra linjer som borde ha kunnat vara lönsamma borde stĂ€mma till eftertanke. Ska bolaget skrotas? Ska tĂ„gtrafiken i stĂ€llet skötas helt privat eller kanske som en blandning av privat och statlig, men ej i bolagsform?
Svaret Àr inte givet. Vad som dÀremot Àr sÀkert Àr att pendlarna mÄste kunna lita pÄ att tÄgen gÄr i tid. Och det kunde SJ inte garantera.