Ohållbart att bryta ut hållbarhet i gymnasiet

Miljöpartiets förslag om hållbarhet som separat ämne skapar nya risker för skolan.

På Gärdesfesten i augusti 1970 spelades låten "Är du lönsam lille vän?".

På Gärdesfesten i augusti 1970 spelades låten "Är du lönsam lille vän?".

Foto: Bert Mattson/TT

Ledare2019-11-06 17:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Konstnären Peter Tillberg målade år 1972 färdigt verket ”Blir du lönsam, lille vän?”. Det föreställer ett klassrum med elever ur årskurs fyra i en svensk grundskola. Av 27 elever blickar en ut genom fönstret. Övriga, ska betraktaren förstå, följer auktoriteten vid katedern.

Titeln kom från en annan person inom kulturvänstern, proggaren och grönavågaren Peter Mosskin. Hans låt, med ungefär samma namn, var en kritik mot landsbygdens utarmning och 1960-talets socioekonomiska omvandling. Då var kapitalismkritik högsta mode. I dag är det hållbarhet.

Som UNT rapporterade i onsdagstidningen har 29 nu utsprungna studenter från Rosendalsgymnasiet skrivit en riksdagsmotion om att göra hållbarhet till obligatoriskt ämne i landets alla gymnasieskolor. Idén kom efter att Maria Gardfjell (MP), riksdagsledamot på Uppsalabänken, i våras föreläste för sistaårseleverna.

Att ge ungdomar mer fakta och kunskap om exempelvis klimatförändringar är bra. Men så konkret blir aldrig motionärerna. I stället vill de att ”ämnet innefattar alla tre av hållbarhetens ben, det ekologiska, ekonomiska och sociala.”

Därför föreslås en separat kurs, och att lärarutbildningen ska kunna erbjuda studenter att bli ämneslärare i hållbar utveckling. Vad det ska kosta eller varifrån de blivande lärarna ska komma från lämnas därhän. Räcker det inte att nuvarande läroplan inkluderar hållbarhet i gymnasiets alla ämnen?

Även om de praktiska delarna löses saknas en tydlig vetenskaplig definition av begreppet hållbarhet. Än mindre finns det definitioner av social och ekonomisk hållbarhet som exempelvis vänsterpartister och moderater skulle kunna enas om.

Risken är att ämnet och läroplanen blir instrument för att sprida ideologiska och subjektiva ställningstaganden om samhället. I en redan sönderexperimenterad skola med kronisk lärarbrist och tomma stolar på lärarutbildningen framstår förslaget som tondövt. Och i en tid där medier och domstolar politiseras verkar det ytterst dumt att skapa ännu en arena där styrande partier får diktera innehållet.

Under onsdagen meddelade Italiens utbildningsminister Lorenzo Fioramonti från populistpartiet Femstjärnerörelsen att alla statliga grundskolor ska ägna 33 lärotimmar år klimatförändringar och hållbar utveckling. Fioramonti, känd för sitt gröna engagemang, vill att miljön sätts i ”centrum av allt”. Om inte totalitärt så tangerar det åtminstone det doktrinära.

Tillberg dog 2016. Vore han med oss i dag hade han kunnat skapa ett nytt klassiskt verk, föreställandes 29 tidigare rosendalsstudenter som blickar ut på den brinnande världen med titeln ”Är du hållbar, lille hen?”.