En stolt men inte helt nöjd klimatstad

Bra på klimat, mindre bra på integration.

Foto: Fotograf saknas!

SIGNERAT SAKINE MADON.2019-07-02 06:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Det var en solig Visbymorgon när kommunen och regionen i går bjöd in till Almedalsseminariet ”Årets globala klimatstad. Och sen då?”. Medan åhörarna tog det första bettet av frukostfrallan inledde Erik Pelling (S) och Björn-Owe Björk (KD) med att hälsa alla välkomna. Att Världsnaturfonden har utnämnt Uppsala – som första svenska stad – till världens bästa klimatstad är förstås ingen liten sak. Tidigare vinnare är städer som Vancouver, Kapstaden och Seoul. Redan i dag bor en majoritet av världens befolkning i städer och urbaniseringen ser ut att bara fortsätta. Och eftersom stadsborna står för en hög andel av energirelaterade koldioxidutsläpp, är det svårt att passera staden i diskussionen om hållbarhet.

Även när Sveriges kommuner och landstings tidning Dagens Samhälle har granskat kommunernas miljöpolitik hamnar Uppsala i topp i kategorin ”städer och stadsnära kommuner” (27/6). Tidningen lyfter särskilt upp det breda samarbetet i Klimatprotokollet och att näringslivet, universitetet och andra aktörer deltar. Dock har staden en liten yta ”skyddad natur” och Uppsala växer som bekant snabbt. När södra staden byggs kommer målkonflikter behöva hanteras.

På seminariet i Almedalen, där bland andra Miljöpartiets kommunalråd Rickard Malmström, landshövding Göran Enander, Ingrid Petersson från det statliga forskningsrådet Formas och Håkan Wirthén från WWF deltog, var alla rörande överens om att utmaningar inte kommer saknas framöver. Enander tog upp att det finns ett stuprörstänk i offentlig sektor, som hindrar bättre samverkan. Även Petersson, med lång erfarenhet inom statlig förvaltning, tog upp behovet av innovationer och risker. Rädda myndighetschefer hindrar samverkan, lade landshövdingen till.

Malmström nämnde att planen är att fler ska cykla parallellt med att ny spårväg byggs, och talade varmt om biologisk mångfald och folkhälsa. Han beklagade sig över att vi har ”en massa bilar” i centrala Uppsala, till skillnad mot vad den inmurade delen av Visby har. Men som Johan Rudström har påpekat på denna sida behöver även cykelälskande Uppsalabor bilen ibland.

Kommunens miljöchef Hannes Vidmark som ledde Almedalsseminariet frågade efter ett tag om det fanns någon från näringslivet i publiken, och Niklas Malmfors från Tengbom arkitekter tog mikrofonen. Han påpekade klokt att för att lyckas med nya innovationer måste fler dela på risken. Annars landar det på enskilda företagare.

Något som återkom i diskussionen var också att hållbarhet också handlar om ekonomisk och social hållbarhet. Ingrid Petersson påpekade att ligger vi i framkant på klimatområdet men har stora utmaningar när det kommer till segregation. Tänk om Uppsala siktade lika högt och målmedvetet även där?

Almedalen

Läs mer om