Aktuellt i EU-valet

Gå in på vår hemsida! Uppmaningen från SVT-hallåan kommer i anslutning till nyhetsprogrammet Aktuellt. Det är på hemsidan information om EU-parlamentsvalet finns. Tur det, för i själva tv-programmet ges inte mycket information.

Uppsala2004-06-04 01:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Det är samma visa varje valrörelse. Väljare efter väljare visar missnöje med att det saknas information om vad valet handlar om, vad partierna vill och varför man ska rösta över huvud taget. Som om valinformation var något som föll ner från himlen och inte något man själv tvingas ta fram - söka upp, läsa på, fråga! I en demokrati får man inte glömma bort vars och ens personliga ansvar att hålla sig tillräckligt informerad för att kunna göra ett bra val.

Men därmed inte sagt att övriga aktörer - till exempel ett nyhetsprogram i public service-tv - kan slå sig till ro. Att SVT ordnar en hemsida där nyhetsinslag om EU-valet samlas är det minsta man kan kräva. Än viktigare är dock att det finns substans i själva programmen.

I onsdagens 21-sändning ägnade Aktuellt gott och väl tio minuter åt EU-valet, vilket i tv-sammanhang är att betrakta som evighetslångt. Ändå framkom inte någonting som handlade om vad partierna tycker i olika sakfrågor eller vad som skiljer de olika kandidaterna från varandra. Någon granskning av vad de nuvarande parlamentarikerna har uträttat under sina fem år i parlamentet var naturligtvis inte heller att tänka på.

I stället fick vi veta att partiernas toppkandidater struntade i Norrland. Inte en enda resa norr om Dalälven var planerad. Kandidaterna är hellre i Stockholm "där medierna finns". Det underförstådda budskapet: Partierna är mediehungriga och struntar i väljarna.

Den som antyder att partier i valtider inte gör allt för att nå ut till väljare har inte förstått politikens spelregler. Partierna gör i själva verket allt för att vinna varje tänkbar röst och det är naturligtvis lättare att nå många människor via medier än genom att knacka dörr.

Inslaget säger egentligen mer om medielogik än om partitaktik. Att Aktuellt vill presentera nyheter är inte konstigt - men den väljare som efter tio minuters nyhetsinslag hade hoppats få någon vägledning inför nästa söndags val lämnades i sticket. För redaktionen var spelet kring själva valet mer intressant än politikens innehåll.

Aktuellt hade kunnat göra som Svenska Naturskyddsföreningen, som har granskat vad varje parti har uträttat på miljöområdet under den senaste mandatperioden. Rapporten finns på deras hemsida. Väljare som vill utnyttja valet till att ställa politikerna till svars för miljöpolitiken gör alltså klokt i att stänga av tv:n - och ägna några minuter åt egen läsning.

Läs mer om