Alla mÄste ju inte vara liberaler
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.
Exakt sÄ föll vÀl inte orden i radions telefonvÀkteri med Alf Svensson inför valet 1998. Vad den uppringande vÀljaren egentligen ville gick dock inte att ta fel pÄ. Men Alf Svensson stod pÄ sig - generella och nedsÀttande omdömen om t ex muslimer eller homosexuella skulle ingen vÀnta sig frÄn kristdemokraternas sida.
Alf Svensson genomgick utan tvivel en viktig personlig utveckling under sin tid som partiledare. I ett antal centrala vÀrderingsfrÄgor dÀr kristdemokraterna och dess ledande företrÀdare tidigare framstÄtt som inskrÀnkta förmÄdde han ta till sig argument och synsÀtt som ibland gjorde att han kunde svara likadant som en kristen liberal skulle ha svarat pÄ samma frÄgor. Göran HÀgglund klarar samma uppgift med glans.
Men betyder det att kd ocksÄ kan rÀknas som ett liberalt parti? Och vill partiet kÀnnas vid en sÄdan etikett?
Olika medlemmar kan svara pÄ olika sÀtt. Men historien och de grundvÀrden man brukar Äberopa visar pÄ en egen ideologisk identitet, skild frÄn den liberala.
Partiet bildades 1964 som en reaktion mot att kristendomsÀmnet förvandlades till religionskunskap i skolorna. AbortmotstÄndet blev under lÄng tid huvudpunkten i partiets politik. Senare tillkom ett entydigt nej till kÀrnkraft och ett lika entydigt nej till EU. Partiet vÀgrade att ta stÀllning mellan de politiska blocken.
Med en terminologi som ibland anvÀnts internt var det dÄvarande kds (kristen demokratisk samling), i likhet med sina nordiska motsvarigheter, under lÄng tid "kristligt" snarare Àn kristdemokratiskt och lade ett strikt religiöst perspektiv pÄ politiken. Kontinentens kristdemokratiska partier var dÀremot allmÀnborgerliga med kristendomen som en löst definierad allmÀn vÀrdegrund.
Namnbytet till kristdemokraterna handlade inte bara om marknadsföring utan speglade ocksÄ en politisk förÀndring - det snÀva "kristliga" perspektivet övergavs, partiet bestÀmde sig för att vara entydigt borgerligt och de stora kristdemokratiska partierna i lÀnder som Tyskland lyftes fram som förebilder. Med detta följde ocksÄ en helomvÀndning i synen pÄ EU och (mer diskret) i energipolitiken. AbortfrÄgan tonades ned.
Men beslutet att definiera sig som borgerlig (eller kanske allmÀnborgerlig pÄ kristen grund) Àr inte samma sak som att partiet blivit liberalt - och distinktionen mellan liberaler och kristdemokrater Àr i hög grad levande ocksÄ pÄ kontinenten. NÀr liberaler talar om individens frihet som utgÄngspunkten för sitt vÀrdesystem talar kristdemokraterna om familjen. Medan liberaler i polemik mot socialistiska feminister framhÄller den feministiska traditionens liberala rötter, vÀgrar kristdemokraterna att tala om feminism.
Ideologiskt intresserade kristdemokrater talar dÀremot ibland om kd som landets enda tydligt vÀrdekonservativa parti (sedan moderaterna liberaliserats) och det Àr sjÀlvklart att partiet ingÄr i den konservativa och kristdemokratiska partigruppen
i Europaparlamentet. Ambitionen att förena kristen humanism och traditionell vÀrdekonservatism har synts sÀrskilt tydligt i idétidskriften Civitas (som numera gör ett uppehÄll i utgivningen) och i skrifterna frÄn idéinstitutet med samma namn. Civitas Àr formellt fristÄende men kopplingen till kd kan ingen ta fel pÄ.
Men alla mÄste ju inte vara liberaler. TvÀrtom vinner det politiska samtalet pÄ att olika deltagare öppet redovisar olika utgÄngspunkter och sedan söker samförstÄnd dÀr detta Àr möjligt - eller blir överens om att vara oense. Det Àr ocksÄ sjÀlvklart att liberaler och kristdemokrater (liksom t ex socialister och gröna) kan stÀlla likartade krav - t ex pÄ en mer human flyktingpolitik, en generösare bistÄndspolitik, omsorg om "det glömda Sverige" eller ett starkt engagemang för Europatanken - utan att utgÄngspunkterna mÄste vara desamma.
Om kristdemokraterna bara representerades av personer som Alf Svensson och Göran HÀgglund skulle partiets identitet inte innebÀra nÄgra problem för det borgerliga samarbetet. Men bilden Àr mer mÄngtydig.
I en debatt i UNT i vÄras varnade nÄgra medlemmar för att partiet pÄ lokal nivÄ riskerade att tas över att en motsvarighet till den amerikanska "kristna högern". Att personer med anknytning till den s k trosrörelsen (Livets ord) och antiabortorganisationen Ja till livet har en stark stÀllning inom kd, inte bara lokalt i Uppsala kan ingen gÀrna ifrÄgasÀtta. Partiets ungdomsförbund har en ordförande som hÀvdar att Bibelns skapelseberÀttelse ger en riktigare bild av jordens och livets utveckling Àn den normala naturvetenskapen.
Inget av detta Àr nödvÀndigtvis ett politiskt problem, sÄ lÀnge som det handlar om privata trosuppfattningar. Men om kristdemokraterna som parti skulle börja driva stÄndpunkter av detta slag skulle avstÄndet till borgerlighetens liberala del bli mycket stort.