Att som kommun driva näringsverksamhet är problematiskt på flera sätt. Bland annat riskerar konkurrensen att snedvridas då det privata näringslivet får en medtävlare med skattepengar bakom sig. Sedan årsskiftet är det också förbjudet med ?konkurrensbegränsade offentlig säljverksamhet? i konkurrenslagen. Men det är inga lätta gränsdragningar som rättsinstanserna nu har framför sig.
När den nya bestämmelsen trädde i kraft 1 januari anmälde SHR (Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare) genast en rad statliga och kommunala verksamheter till Konkurrensverket. En av dessa var kafé- och restaurangverksamheten i det kommunala bolaget Uppsala Konsert & Kongress AB.
Det är alltså inte andra restaurangföretagare i de östliga delarna av Uppsalas centrum som agerat. Organisationen SHR är ute efter att ?tydliggöra gränserna? mellan kommun och näringsliv. Eller rättare sagt: vad ska en kommun egentligen ägna sig åt och vad bör man överlåta åt andra?
Konkurrensverket har nu en stor anhopning ärenden från hela landet att utreda. Så småningom kommer Stockholms tingsrätt att pröva ett antal av dessa. Om de bedöms vara illegal konkurrens kommer förbud mot vite att utdömas av marknadsdomstolen. Så småningom är det tänkt att en rättspraxis ska utveckla sig.
Sannolikt kommer inte prövningarna att leda till ett stort antal stängningar av kommunala kaféer och restauranger de kommande åren. Exemplet Uppsala Konsert & Kongress (UKK) visar hur svår gränsdragningen kan vara. I sin rapport till Uppsala kommun påpekar UKK att maten och kaffet är intimt förknippat med hela kongress- och konferensverksamheten.
Cirka 80-85 procent av mat- och kaffeförsäljningen görs i samband med konferenser och kongresser. Endast en liten del säljs på ?den öppna marknaden?, till kunder utifrån. Utan mat blir det heller inga konferenser. UKK understryker också att man inte ägnar sig åt prisdumpning och att det stora antalet gäster till anläggningen också är till gagn för det kringliggande näringslivet.
Den stora fördelen med den nya lagstiftningen är att den får stat, landsting och kommuner medvetna om att snedvriden konkurrens faktiskt kan vara ett stort problem. Nu får man ett tillfälle att gå igenom sina verksamheter. Bevisligen har kommunledningar under de fyra månader som gått upptäckt en rad säljverksamheter som man inte hade en aning om att de existerade.
Sedan kan man nu också tänka efter före: Är detta förenligt med kommunens uppgifter? Hur påverkas andra aktörer? Även om inte en enda fällning görs av domstolen kommer den nya lagstiftningen att ha gjort nytta.