Bra och dåliga argument mot Fullerö

htr

Öppnandet av Dragon Gate i Älvkarleby.

Öppnandet av Dragon Gate i Älvkarleby.

Foto: Patrik Lundin

Uppsala2010-07-12 00:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Debatten om byggplanerna vid Fullerö norr om Uppsala har en del gemensamt med debatten om civilflyget på Ärna. I båda fallen mynnar debatten om sakfrågan, stadsplanering och miljöpåverkan, ut i en mycket vidare debatt om den globala miljön, samt om ekonomi och lokala intressen. Tongivande blir personer som i grunden ogillar allt vad flyg och handel heter, samt personer som i grunden gillar detsamma.

Det är lätt att vara skeptisk mot lågprisflyg i Uppsala, så nära Arlanda. Det är ännu lättare att vara skeptisk mot Lisebergsliknande temaparker på Uppsalaslätten. Men det räcker inte som motivering till ett avslag. Även entusiastiska drömmare måste få försöka, förutsatt att de bara riskerar sina egna pengar och förutsatt att inte miljön lider skada av verksamheten, i form av utsläpp eller annan åverkan på stadsmiljö eller landskap.

Klimatförändringarna ställer stora krav på utsläppsminskningar globalt. Sverige har ett tacksamt läge med en stor andel utsläpp från transportsektorn och regeringens mål är att minska koldioxidutsläppen till noll år 2050. Men vägen dit är inte i första hand att förbjuda alla nya vägar och flygplatser och all extern handel. Den är att byta ut bränslet i bilarna, lastbilarna och flygplanen.

Nu kommer de fossila bränslena att finnas kvar inom överskådlig tid. De ökade utsläppen på kort sikt ska därför tas med i beräkningen för nya projekt. I den andra vågskålen ligger fler jobb, vars intäkter till exempel kan användas till åtgärder för ett mer klimateffektivt samhälle.

Kritikerna mot Fullerö Park anser också att anläggningen kommer att slå ut servicen i Storvreta. Det hade nog i så fall Gränby centrum redan gjort.

Det är nämligen där som Storvretaborna storhandlar sedan många år tillbaka. Storvretabor är, liksom alla andra, fullt kapabla att bedöma var det är ekonomiskt bäst att handla. I besluten om inköp vägs också miljöhänsyn in, och längre resor med allt dyrare bensin görs förstås så sällan som möjligt.

En märklig omständighet i diskussionen om ekonomin för Fullerö Park är att samma personer som tror att det kommer att gå åt skogen ekonomiskt också tror att bilarna kommer att strömma dit, och därmed öka utsläppen.

Rent ekonomiskt borde det kanske gå att lyckas i tillväxtorten Uppsala, särskilt om man använder sig av en mix av bostäder, handel och evenemang.

Men exemplet Dragon Gate, fem mil norrut längs E 4, visade med fredagens konkursbesked (för bolagen som skötte driften) på de enorma riskerna med storvulna projekt utanför storstadsområdena. En varning till entusiasterna i Fullerö är utfärdad.

Allianspartierna i Uppsala har sagt ja till planerna. Socialdemokraterna anser att etableringen behöver minskas rejält då miljöpåverkan blir för stor, vilket är en rimlig motivering. Men den rödgröna oppositionen visar också att de vill detaljstyra företagsetableringar i Uppsala och det är inte rimligt.

Läs mer om