Brev: Bredare samsyn behövs i Uppsala

Uppsala2005-10-21 00:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
Miljöpartiet har börjat få in svar på den cykelenkät som delas ut till alla som är intresserade av hur Uppsala kan förbättras som cykelstad.
Kersti Kollberg har till och med givit ett offentligt svar på UNT:s ledarsida. Stort tack för det!
Miljöpartiet instämmer helt i Kollbergs resonemang att det behövs en bredare överenskommelser och nya gemensamma synsätt kring trafikpolitiken i Uppsala.
Planeringen måste utgå ifrån alla trafikanter och trafikslag. Det gör den inte helt och fullt i dag.
Uppsala har en unikt stor andel cyklister. Det är bra för folkhälsan, för miljön och för det sociala livet (hur många gånger stannar du med bilen när du ser en kompis jämfört med när du cyklar?).

Men det där med folkhälsan kan ju i och för sig diskuteras så länge det finns många livsfarliga korsningar och stråk där det är svårt för cyklisterna att komma fram.
Tack vare de detaljsynpunkter vi samlar in från cyklister får vi en aktuell komplettering av underlaget för vad som behöver åtgärdas snabbt. Kompetensen när det gäller planering för cykeltrafiken inom Uppsala kommun är hög. Vi politiker måste dock se till att förbättringar för cyklisterna får en högre status.
Kommunfullmäktige avsätter 20 miljoner kronor per år för att förbättra cykelvägar och få till stånd fler cykelparkeringar.

Men det finns en tendens att alltid, som Kollberg skriver, på något sätt prioritera åtgärder för biltrafik högre. En biltunnel under Stadsskogen har exempelvis kostnadsberäknats till 2 miljarder kronor, dvs lika mycket som avsätts för cykeltrafiken på 100 år!

När det gäller utvecklingen för kollektivtrafiken har Kollberg också rätt. Kommunfullmäktige har en hög ambitionsnivå för kollektivtrafiken, men det har vistats vara nödvändigt med en tydligare organisation för att få genomslag för de principbeslut som fattats.
Inte minst måste UL och stadstrafiken samordnas fullt ut. För att bilister ska ta bussen i större utsträckning krävs att ett fungerande innerstadsbussnät är väl länkat till regionala stomlinjer och att busstrafiken mellan city och olika bostadsområden blir mer frekvent.

Att inte ens biljettsystemet mellan stads- och länstrafik är integrerat än är inget annat än ett stort misslyckande.
Varför ska det vara så svårt i Uppsala, när andra regioner inte har några problem att samordna stads- och länstrafik?


Niclas Malmberg

kommunalråd (mp)

Maria Gardfjell

ledamot(mp) i gatu- och trafiknämnden
Läs mer om