Det var inte utan friktion som gatu- och trafiknämnden i slutet av september godkände den fortsatta planeringen av en bro över Fyrisån i höjd med Ultuna. Förvaltningens ursprungliga förslag om en förbindelse mellan väg 255 via Åriket över till Dag Hammarskjölds väg modifierades av majoriteten. Och från oppositionen lämnade både Socialdemokraterna och Miljöpartiet in reservationer. Vänsterpartiets ledamot närvarade enligt protokollet inte vid mötet.
Det är uppenbart att planerna på att bygga en trafikförbindelse krockar med inrättandet av ett naturreservat. Det gäller vart och ett av de tre alternativa förslagen som nu utreds. Ännu svårare kommer det att bli att kombinera en bro med förhoppningen om att Årike Fyris ska upptas på Unescos lista över världsarv.
Mycket riktigt konstaterar fritids- och naturkontoret att ”trafikförbindelsen skulle medföra stora ingrepp på Årike Fyris och att det kan komma att ses som en påtaglig skada på riksintresset för kulturmiljön i Uppsala.”. Kontoret säger även att det är ”oklart om förbindelsen är förenlig med ett framtida världsarv”.
Dessa invändningar verkar dock inte bekomma majoriteten - eller oppositionen. För även om den senare säger nej till biltrafik över Fyrisån, motsätter den sig inte en bro. Socialdemokraterna vill enligt sin reservation i gatu- och trafiknämnden fortsätta planera för en förbindelse för gång-, cykel- och busstrafik. Miljöpartiet vill begränsa sig till en bro för enbart gång- och cykeltrafik.
Hur man än vrider och vänder på det hela skulle även dessa förslag att innebära ett märkbart ingrepp i Årikets unika miljö. Särskilt gäller det förstås förslaget om att leda busstrafik mellan väg 255 och Dag Hammarskjölds väg över Fyrisån. Att det innebär mindre buller och utsläpp är en klen tröst. För att bussar ska kunna ta sig fram krävs sannolikt stora ingrepp i landskapet.
Det är svårt att se hur en trafikled med tillhörande bro dragen rakt igenom området ska kunna utformas ”i samklang med Årike Fyris”. Som Kersti Kollberg skrev i sin kolumn (UNT 15/10) togs Elbes dalgång bort från världsarvslistan efter just ett brobygge.
Självklart kommer även planerna på en trafikled genom Årike Fyris - oavsett om den byggs för bilar eller busar - att göra ett avslag från Unesco mer sannolikt. Även det framtida naturreservatet kommer att påverkas i stor utsträckning.
Majoriteten och Socialdemokraterna kan förstås stå fast vid sina krav på en större trafikförbindelse över Fyrisån. Att samtidigt tala sig varm för ett naturreservat och ett opåverkat Årike Fyris är dock inte trovärdigt. Det är en omöjlig kombination. Planerna fortskrider parallellt, men förr eller senare måste man bestämma sig för vad som är viktigast: en ordentlig trafikförbindelse över Fyrisån eller ett bevarande värt namnet av de unika miljöerna.