Julhandeln har under många år föregåtts av stora rubriker. Vi har handlat för 40, 50 och 60 miljarder i december. Och förfasat oss lite grann över konsumtionshetsen. Vi borde handla mindre! Men så blir det ändå lite mer till nästa jul. Bilden av julhelgen som lyser upp i mörkret, glada barn och familjer som samlas är kanske inte så sann alla gånger, men starkt förankrad i folksjälen.
Decemberhandeln har varit både en tillgång och ett problem för handeln. Den totala omsättningen ökar, men å andra sidan blir många butiker beroende av några veckors panikartade inköp som kräver mycket extrapersonal och långa öppettider. Alla klarar inte heller att överleva stiltjen i oktober och, framför allt, den svarta november. Något behövde göras.
Som så många gånger förr vändes blickarna västerut, till ett fenomen som äger rum nästa fredag: Black friday. En snilleblixt, skulle det visa sig. Statistiken visar att många börjat göra sina julklappsinköp tidigare. Snart har vi en rent amerikansk transportsträcka i Sverige, från Halloween fram till jul. Matbutikerna är kanske inte lika glada då det mest är kläder och hårda paket som inhandlas på den svarta fredagen. Hm, är det inte thanksgiving nästa vecka…?