Dålig tajmning för Spotify?

På tisdagen börsintroduceras musiktjänsten Spotify i USA, ett hajpat evenemang för ett hajpat företag.

Foto: Patrick Semansky

Uppsala2018-04-03 10:30
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Trots att Spotify omsätter 50 miljarder kronor och därmed är ett svenskt storföretag har det inte riktigt fått ett erkännande i hemlandet. Det kan bero på många saker, till exempel att företaget fortfarande gör förlust (tolv miljarder förra året). Men det är ett faktum att Spotify fortfarande är den helt dominerande musiktjänsten i världen, trots försök från Apple och andra att slå sig in, och det handlar om det enda internetföretag i Europa som ens är i närheten av amerikanska jättar som Google och Facebook.

Investerare hoppas förstås på att marknadsdominansen för Spotify snart ska ge full utdelning. Men tajmningen för börsintroduktionen kunde onekligen ha varit bättre. Just precis när marken skakar under Facebook och Google försöker alltså ett annat företag att växa med 150 miljoner användare som den största tillgången. Det kan bli en skumpig färd till att börja med. Men Daniel Ek och Martin Lorentzon förtjänar ändå ett erkännande som grundare av det svenska storföretaget Spotify.

Läs mer om