DĂ€mpa farten i trafiken

Uppsala2005-10-10 08:05
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.
Över 500 mĂ€nniskor omkommer varje Ă„r pĂ„ landets vĂ€gar och Ă„tskilliga tusen skadas mer eller mindre allvarligt varje Ă„r. Under augusti i Ă„r dödades 37 personer vilket i och för sig Ă€r den lĂ€gsta siffran pĂ„ 50 Ă„r, men under den senaste helgen skördade trafiken nya offer. Dödstalen pĂ„ vĂ€garna har minskat, men nollvisionen förefaller vara mycket avlĂ€gsen.

ÄndĂ„ sker mycket i trafiken med syfte att minska farorna pĂ„ vĂ€garna. Stora genomfartsleder byggs om, antingen till motorvĂ€gar eller till de mindre dyrbara trefilsvĂ€garna med mittrĂ€cken. Farliga korsningar byggs bort och det senaste tillskottet till trafiksĂ€kerhetsarbetet Ă€r hastighetskameror. De finns redan pĂ„ sĂ€rskilt olycksdrabbade vĂ€gstrĂ€ckor och VĂ€gverket planerar att sĂ€tta upp 700 nya kameror lĂ€ngs vĂ€garna nĂ€sta Ă„r. I Uppsala lĂ€n kommer ett 40-tal nya kameror.

Det frÀmsta syftet med de hÀr ÄtgÀrderna Àr att minska hastigheten pÄ vÀgarna. En sÀnkning av medelhastigheten med tio kilometer i timmen skulle enligt VÀgverkets forskning minska antalet trafikdödade med upp emot 150. Antalet skadade skulle ocksÄ minska avsevÀrt.
Men en sÀnkning av farten har ocksÄ betydelse för miljön. Om alla bilar som dagligen fÀrdas pÄ vÀgg 55 mellan Uppsala och Enköping höll hastighetsgrÀnserna skulle koldioxid­utslÀppen minska med cirka 2 000 ton per Är. För ett land som Sverige som förbundit sig att följa Kyotoprotokollet mÄste alla möjligheter till minskning av utslÀppen tas till vara. En dÀmpning av farten Àr viktig ocksÄ av det skÀlet.

MÄnga bilförare uppfattar VÀgverkets ÄtgÀrder som inskrÀnkningar i friheten att ta sig fram pÄ vÀgarna. Det Àr en riktig bedömning. Men det var lÀnge sedan det var lagligt att köra hur fort som helst pÄ svenska vÀgar. SÀnkningen av hastigheten har ju tillsammans med andra trafiksÀkerhetsskapande ÄtgÀrder ocksÄ burit frukt med en klar nedgÄng i dödstalen.
Hastighetskamerorna kan dÀrvid uppfattas som ytterligare en frihetsinskrÀnkning. Och visst, sÄ Àr det. Men sÄ lÀnge bilförare nonchalerar hastighetsbestÀmmelserna i sÄ hög utstrÀckning som sker blir den oundvikliga konsekvensen övervakning.
Kamerorna kommer ju inte att sÀttas upp godtyckligt utan pÄ platser som Àr sÀrskilt utsatta och riskfyllda. Den dagen riskerna Àr bortbyggda (eller efterlevnaden av hastighets­bestÀmmelserna ökat) kan kamerorna monteras ned.

I Uppsala lÀn har polisen och VÀgverket inlett ett nytt samarbete som betyder hÄrdbevakning av trafiken pÄ vÀgarna. Det Àr sÀrskilt vÀg 55 som berörs och dÀr ska övervakarnas tolerans för övertrÀdelse vara minimal. MÄlet Àr gott: att fÄ ned hastigheten till en permanent lÀgre nivÄ.
Det kan behövas. DÀr hastighetsgrÀnsen i dag Àr 90 km/tim Àr den verkliga medelhastigheten 100 km/tim. Den stora samvetsfrÄgan blir om lÀnets bilförare inser nödvÀndigheten av att fortsÀtta hÄlla lÄg fart den dag hÄrdbevakningen upphör. Hur lÄngt strÀcker sig omtanken om medmÀnniskor och miljö?
LĂ€s mer om