DĂ€mpa farten i trafiken
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.
ĂndĂ„ sker mycket i trafiken med syfte att minska farorna pĂ„ vĂ€garna. Stora genomfartsleder byggs om, antingen till motorvĂ€gar eller till de mindre dyrbara trefilsvĂ€garna med mittrĂ€cken. Farliga korsningar byggs bort och det senaste tillskottet till trafiksĂ€kerhetsarbetet Ă€r hastighetskameror. De finns redan pĂ„ sĂ€rskilt olycksdrabbade vĂ€gstrĂ€ckor och VĂ€gverket planerar att sĂ€tta upp 700 nya kameror lĂ€ngs vĂ€garna nĂ€sta Ă„r. I Uppsala lĂ€n kommer ett 40-tal nya kameror.
Det frÀmsta syftet med de hÀr ÄtgÀrderna Àr att minska hastigheten pÄ vÀgarna. En sÀnkning av medelhastigheten med tio kilometer i timmen skulle enligt VÀgverkets forskning minska antalet trafikdödade med upp emot 150. Antalet skadade skulle ocksÄ minska avsevÀrt.
Men en sĂ€nkning av farten har ocksĂ„ betydelse för miljön. Om alla bilar som dagligen fĂ€rdas pĂ„ vĂ€gg 55 mellan Uppsala och Enköping höll hastighetsgrĂ€nserna skulle koldioxidÂutslĂ€ppen minska med cirka 2 000 ton per Ă„r. För ett land som Sverige som förbundit sig att följa Kyotoprotokollet mĂ„ste alla möjligheter till minskning av utslĂ€ppen tas till vara. En dĂ€mpning av farten Ă€r viktig ocksĂ„ av det skĂ€let.
MÄnga bilförare uppfattar VÀgverkets ÄtgÀrder som inskrÀnkningar i friheten att ta sig fram pÄ vÀgarna. Det Àr en riktig bedömning. Men det var lÀnge sedan det var lagligt att köra hur fort som helst pÄ svenska vÀgar. SÀnkningen av hastigheten har ju tillsammans med andra trafiksÀkerhetsskapande ÄtgÀrder ocksÄ burit frukt med en klar nedgÄng i dödstalen.
Hastighetskamerorna kan dÀrvid uppfattas som ytterligare en frihetsinskrÀnkning. Och visst, sÄ Àr det. Men sÄ lÀnge bilförare nonchalerar hastighetsbestÀmmelserna i sÄ hög utstrÀckning som sker blir den oundvikliga konsekvensen övervakning.
Kamerorna kommer ju inte att sĂ€ttas upp godtyckligt utan pĂ„ platser som Ă€r sĂ€rskilt utsatta och riskfyllda. Den dagen riskerna Ă€r bortbyggda (eller efterlevnaden av hastighetsÂbestĂ€mmelserna ökat) kan kamerorna monteras ned.
I Uppsala lÀn har polisen och VÀgverket inlett ett nytt samarbete som betyder hÄrdbevakning av trafiken pÄ vÀgarna. Det Àr sÀrskilt vÀg 55 som berörs och dÀr ska övervakarnas tolerans för övertrÀdelse vara minimal. MÄlet Àr gott: att fÄ ned hastigheten till en permanent lÀgre nivÄ.
Det kan behövas. DÀr hastighetsgrÀnsen i dag Àr 90 km/tim Àr den verkliga medelhastigheten 100 km/tim. Den stora samvetsfrÄgan blir om lÀnets bilförare inser nödvÀndigheten av att fortsÀtta hÄlla lÄg fart den dag hÄrdbevakningen upphör. Hur lÄngt strÀcker sig omtanken om medmÀnniskor och miljö?