Det räcker inte att synas

ENKÖPING 20060904
Valaffischer.
Valet 2006.
Foto Fredrik Sandberg / SCANPIX / Kod 10080

ENKÖPING 20060904 Valaffischer. Valet 2006. Foto Fredrik Sandberg / SCANPIX / Kod 10080

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Uppsala2010-07-08 00:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

När USA:s Sverigeambassadör Matthew Barzun med lysande humor och metodik beskriver Obamas succékampanj inför valet i USA 2008 poängterar han en sak: Obama är Obama.

Att precis allt faller på plats för en smart, nytänkande och karismatisk person är förstås unikt. Ta bara ”the flake rate” – på svenska ”bortfallet”. Det brukar vara i snitt 50 procent. Det vill säga, när man bjuder in människor till politiska möten kommer runt hälften. Men om Barack Obama bjöd in 50 kom 150!

Det finns ändå delar i Obamastrategin som går att kopiera. Sänker man barriärerna och till exempel ber många om små bidrag och uppoffringar blir summan större än om ribban ligger högt: fler ställer upp. Sedan, när man väl fått i gång fotfolket, kan man öka förväntningarna. Och då blir det stort.

När Novus Opinion på onsdagen presenterade sin undersökning På väg mot valrörelse – Förutsättningarna, agendan och mobiliseringen, var det värt att notera att de rödgröna just nu ser ut att mobilisera sina väljare bäst. De har fler aktiva väljare som tar egna initiativ i valrörelsen. Socialdemokraterna har dessutom flest väljare som skänker pengar till partiet.

Med tanke på att det nu är väldigt jämnt mellan blocken och att rörligheten dem mellan alltjämt är stor borde Alliansen se detta som ett memento. Framgångskänsla kan lätt bli en belastning: 92 procent av Moderaternas sympatisörer och 73 procent av Folkpartiets tycker att det går bra för deras partier. Det gör för övrigt också 78 procent Miljöpartiets väljare, som sticker upp högt över S och V.

Annars är det kampen om agendan som är den främsta framgångsfaktorn, enligt Novus. Den pågår just nu i Almedalen och kommer igen rejält sista månaden före valet.

Här är det, glädjande nog, de mindre partierna som syns bäst med sina kärnfrågor. Det är oerhört viktigt för demokratin och idédebatten att de mindre partierna får ha rejäla plattformar inom blockpolitiken, där de stora partierna annars dominerar.

En annan framgångsfaktor är tydlighet. Även här dominerar M och MP statistiken enligt väljarna, medan C och S inte oväntat leder i otydlighet.

Framtoningen i medierna är slutligen en viktig framgångsfaktor. Även här tronar M och MP som både synliga och positivt skildrade, medan S, V och C syns men skildras negativt, enligt väljarna.

Slutsatsen är att det just nu går bra för Alliansen och bäst för Moderaterna – men att det inte är över förrän valet är klart. Allianspartierna bör tänka på att det även mellan Obama och McCain var väldigt jämnt in i det sista. Obamakampanjens mobilisering av unga väljare och andra typiska ”soffliggare” samt konservativa latinamerikanska immigranter avgjorde i sluttampen.

Läs mer om