Ett långt farväl till Saab

Saabs konkursansökan var inte oväntad. Företaget har överlevt på hopp och bidrag till löner i flera månader.

Foto: Gm Corp./Scanpix

Uppsala2011-12-20 00:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Men det går inte att driva ett företag på obestånd hur länge som helst. Droppen som till slut urholkade stenen var General Motors besked att det inte tänkte acceptera någon investering från det kinesiska företaget Youngman, oberoende av om det handlade om lån eller eget kapital. Beskedet fick Youngman att dra sig ut ur affären med Saab och det stod klart för alla – till och med för vd Victor Muller – att man nått vägs ände.

I går morse lämnade Muller personligen in Saabs begäran om konkurs till tingsrätten i Vänersborg. Tiden för ansökan, en vecka före jul, är värsta tänkbara. Men man kan ändå se Mullers ansökan om konkurs som en vänlig gest till företagets anställda. Beviljas ansökan kommer de statliga lönegarantierna att gälla direkt. Hade tingsrätten som väntat beslutat att avbryta rekonstruktionen hade konkursen visserligen varit ett faktum, men det hade tagit längre tid.

Att Saab överlevt så länge som det har gjort kan bäst förklaras av den närmast blinda tro på företagets överlevnad, som uppvisats av företagsledning, anställda, underleverantörer och flera potentiella investerare.
Förmågan till optimism och tro på framtiden kommer att behövas nu. Även om beslutet om konkurs är det bästa tillgängliga alternativet för Saab är det ingen idé att sticka under stol med att det kommer att bli tufft för många Saabanställda under den närmaste tiden.
Perioder av omställning är svåra. Men det kunde samtidigt vara mycket värre. Det finns flera faktorer som talar för Trollhättan och de människor som bor där.

Insikten att Saab kan gå i konkurs har präglat staden under många år. Det har därför funnits gott om tid att ta fram de handlingsplaner, som nu kan sättas i verket.
Arbetet med att skapa förutsättningar för nya arbeten måste intensifieras. Både genom att underlätta för nya företagsetableringar och se till att förbättra kompetensen hos dem som nu förlorar sitt arbete. Helt omöjligt är inte detta. Det så kallade Trollhättepaketet, med dubbelspår och fyrfältsväg mellan Göteborg och Trollhättan, beräknas bli helt klart nästa år. Den förbättrade infrastrukturen gör området mer attraktivt för människor och företag. En utveckling som förstärks av att Högskolan Väst förlagt sin verksamhet till kommunen.

Det mesta talar för att man på sikt lyckas med omställningen. Erfarenheten talar för att det kommer att lösa sig för de flesta som berörs. Det kan vara det budskap som behövs just nu, när det mesta verkar hopplöst. Att det ordnar sig, även om slutresultatet sällan blir det väntade.
Ingen kan med säkerhet säga vad ett konkursbeslut innebär för Saab. Om företaget helt eller delvis kan drivas vidare. Det enda man kan säga är att år av ovisshet nu är till sin ända.

Läs mer om