EU - regeringens hemliga vapen?
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
Förslagetom flygskatt innebär kort, men inte gott, att en extra avgift på 94 kronor tas ut för resor inom Europa och 188 kronor för resor til och från resten av världen.
Det är en skatt som är avsedd att tas ut rakt av, från varje resenär. Den är inte kopplad till bränsleförbrukningen eller till mängden av utsläpp. Ett flygbolag som satsar på att utveckla mer miljövänlig teknik drabbas lika hårt som ett flygbolag som inte gör det.
En alternativ, vida mer respektingivande men naturligtvis också mer tidsödande, strategi vore att gå vägen via EU. Sverige borde verka för att det på EU-nivå införs ett avgiftssystem, kanske enligt modellen med utsläppsrätter.
Då skulle man få ett system som omfattade allt flyg inom EU och gav förutsättningar både för en ordentlig förbättring av miljön och ett underlag för en modell som kunde tillämpas i världsvid skala.
Det aktuella förslaget försämrar det svenska flygets möjligheter att konkurrera, utan att förbättra miljön. I går meddelade lågprisbolaget Ryan Air att det drar ner på flygninganra till Sverige om förslaget genomförs. Färre arbetstillfällen och sämre valfrihet och villkor för flygresenärerna blir följden.
Man kan misstänka att regeringen innerst inne skulle bli ganska belåten över ett nej från EU-kommissionen.