Fel av skolministern
De tänker fel redan från början, både skolbyråkraterna och skolministern. "Ökade skillnader mellan skolor minskar likvärdigheten" dundrade Skolverket ut häromdagen. Att föräldrar och elever själva får välja skola ses som negativt. Usch för friskolor, var mycket riktigt Ibrahim Baylans reaktion.
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
Man kan naturligtvis beklaga att Ahmed, vars föräldrar inte är födda i Sverige och saknar utbildning, har det svårare i skolan än Anna, uppvuxen i en kärnsvensk akademikerfamilj. Det är dock inget nytt. Så har det alltid varit.
Skolans uppgift är att ge både Anna och Ahmed en bra grund i livet att stå på. Om skolan misslyckas med denna uppgift är det främst Ahmed man sviker — Anna får förmodligen tillräcklig hjälp hemifrån.
Skolverket har närstuderat ett par skolor med ungefär lika elevsammansättning. Slutsatsen må förvåna svenska skolbyråkrater, men är allmängods för alla med sunt bondförnuft. Skolor där lärarna är "motiverande, pådrivande och omhändertagande i förhållande
till eleverna" lyckas bäst med skolans huvuduppgift: att förmedla kunskap. Nära relationer mellan elever och lärare skapar också en nödvändig social kontroll.
Om skolministerns mål är att "utjämna skillnader" går det lätt att uppfylla det genom att göra alla skolor lika dåliga. Om däremot syftet med skolan är att ge alla elever en god kunskapsgrund att stå på borde han ta lärdom från dem som lyckas bäst med denna uppgift.