Flygets gröna fiender
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
Anledningen är att de styrande tycker att det flygs för mycket. Och framför allt miljöpartiet tycker att flyg är dåligt i största allmänhet. Flyget är en stor miljöbov och måste därför motarbetas, menar miljöpartiet.
Det är samma logik som ligger bakom partiets snudd på principiella motstånd mot bilismen. Att både bil och flyg innebär förbättrade möjligheter för människor att förflytta sig, i synnerhet för människor i ett glesbefolkat land i Europas norra ytterkant, är något som miljöpartisterna tar lätt på.
Det kan verka försumbart att lägga 96 kronor i skatt på en flygbiljett inom Europa, eller drygt det dubbla för en resa utom Europa, men med tanke på att biljetter med lågprisflyg ibland inte kostar mer än så kan prisförändringen bli högst kännbar. Konsekvensen är därför lätt att förutse. Affärsresenärer och folk med gott om pengar lär fortsätta flyga, medan vanligt folk får strunta i sin weekend i Paris eller Prag. Dessa simpla nöjesresor har nämligen våra styrande dömt ut som onödiga.
Samtidigt kommer resenärer i Prag eller Paris också att i större utsträckning välja bort Stockholm, Göteborg eller Kiruna (ishotellet) som resmål när biljetten blir dyrare. På så vis kommer färre "onödiga" flygresor resultera i mindre nödvändiga turistkronor. Med färre arbetstillfällen som följd.
Miljöeffekten blir däremot liten eller obefintlig. Med regeringens flygskatt lär färre stolar i varje plan fyllas av en passagerare. Utsläppsnivån är dock alltjämt densamma, såvida inte planet blir så tomt att det blir inställt.
Till skillnad från resor finns det nödvändiga och onödiga skatter. Straffskatten på flyget tillhör definitivt den senare kategorin.