Förbjud ej elektronisk reklam

Uppsala2002-07-27 00:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
SPAM - OÖNSKADE mejl i massutskick - är för många ett stort irritationsmoment i tillvaron. I takt med att allt fler har en e-postadress, ligger det också större kommersiell potential i marknadsföring genom mejl. Mängden spam har följaktligen ökat dramatiskt de senaste åren.
Således fylls våra elektroniska brevlådor av allt från information om billiga kryddor i storförpackning till lotterier, reklam för utländska kapitalförvaltare och erbjudande om att köpa pornografi. Irriterande? Utan tvekan, inte minst för företag där de anställda kan få tiotals spammejl om dagen. Men bör det förbjudas? Ja, anser en majoritet inom EU, som ålagt Sverige att senast nästa år skriva om sina lagar så att spam totalförbjuds.

EN LAG OM att totalförbjuda spam kan emellertid ifrågasättas på både pragmatiska och principiella grunder. I praktiken lär den nya EU-lagen bli verkningslös. Den gäller av naturliga skäl endast EU-länder. Mejl som skickas från länder utanför EU kommer EU inte åt. Företag inom EU kommer självfallet att kringgå lagen genom att låta reklamen skickas från ett land utanför EU.
Det finns emellertid även argument av principiell natur mot lagen. Allt som är irriterande kan inte förbjudas. Många menar att spam inkräktar på den personliga sfären. Men är reklam i e-postlådan mer inkräktande än direktreklam i brevlådan i hemmet eller flygbladsutdelare på stan?

SJÄLVFALLET SKA det vara möjligt för den som vill slippa upprepade erbjudanden om exempelvis påstått potenshöjande preparat i sin e-post. I Sverige gäller att den som inte vill ha reklam i sin fysiska brevlåda har rätt att slippa. Samma sak har gällt e-post. Det är en rimlig princip, värd att hålla fast vid.
Det går i dag att slippa mycket spam genom att skicka ett tomt mejl med ordet remove i ämnesraden. Det är ett vettigt tillvägagångssätt som med fördel borde kunna ligga till grund för gemensamma EU-regler.
Företag som fortsätter att skicka reklam till människor som bett att få slippa, eller som döljer sin identitet så att det inte går att välja bort reklamen, ska givetvis sättas åt. Men att urskillningslöst förbjuda alla företag att använda e-post som ett sätt att göra reklam för sig är ingen bra idé.
Läs mer om