Förödande framtid med tudelat uppsala
Detta är en ledarkrönika. UNT:s ledarsida är liberal.
- Akademisk stad? Jovisst.
- Ungdomens stad? Absolut.
- Svearikets vagga? Ja, var annars?
- Handelsstad? Ja, för all del.
- Kyrkocentrum? Säkert som amen därstädes.
- Industristad? Ja, än så länge.
- Idrotts- och arenastad? Ja, det förefaller så.
Uppsala är allt på en gång, men i skiftande grad.
Att den svenska historien tog sin avstamp i Uppsala med omnejd behöver ingen tvivla på. Stadskärnan bär syn för sägen med Domkyrkan som historiskt utropstecken, med Slottet som kröner staden, Carolina Rediviva som gör detsamma, liksom Gustavianum och Botaniska trädgården. Vilken annan stad i hela landet kan slå tätheten av historiska monument som berättar att den akademiska världen vilat tryggt där, den kyrkliga likaså? Och kungamakten, som stundtals utövats från den gammalrosa Vasaborgen.
Den historiska, politiska, kyrkliga och akademiska identiteten är alltså tämligen fast förankrad.
Detta gäller däremot inte Uppsalas andra sidor, och då tänker jag främst på handelsstaden. I centrum pågår en intensiv utbyggnad av handelsstråk och gallerior, och i stadens utkanter, där det redan ligger varuhus, sker en expansion som nästan rimmar på explosion. "Sveriges största", "världens näst största" - det är ingen ände på utbyggnaden och målen.
Fast när det gäller handeln finns förstås ett mål, att komma upp sig i handelns tio-i-topplista. I dag anses Uppsalas så kallade handelsindex ligga alldeles för lågt, någonstans vid 108-110 på en skala där exempelvis Västerås och Valbo utanför Gävle ligger åtskilliga pinnhål högre.
Är målet också att Uppsala ska få en starkare handelsprofil, kanske handeln rentav ska överglänsa de andra bitarna av Uppsalaidentiteten? Det finns skäl att fråga sig det, ty nu förstärks externhandeln och upplevelsearenorna ska slå ned sina pålar på allt fler platser. Stadskärnan håller på att mista sin laddning. Staden delas i tu på ett ganska olyckligt sätt, vilket kan bli förödande för framtiden.
Jag tror att orsaken till denna problematiska utveckling hänger samman med att Uppsala inte fått någon bra lösning på framkomligheten i stadskärnan. Hade kommunen från början satsat på en attraktiv kollektivtrafik hade stadskärnan gradvis kunnat utvidgas till att omfatta inte bara bostäder och skolor utan också handel. I stället lyftes handeln ut på Uppsalaslätten dit biltrafiken kan söka sig utan hämningar, varpå stadskärnan utarmas.
Denna utveckling är också allvarlig för miljön. De ambitiösa målen att nedbringa utsläppen av växthusgaser till 2020 blir mer och mer höljda i dimma. När ska Uppsala börja verka på allvar för att utsläppen ska minska? Nästa mandatperiod eller nästnästa?