Gamla Uppsala Buss

Hemlighetsmakeriet kring Uppsalabussarnas nya linjesträckning har varit total. Täckelserna över hållplatsstoplparna ger löften om braskande nyheter för det bussåkande Uppsala. Men icke. Det är samma gamla trafiksystem som hittills. Att det är Gamla Uppsala Buss som är entrepenör för trafiken verkar symboliskt riktigt.

Uppsala2004-08-05 00:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
Uppsalaborna har spanat efter de nya busstidtabellerna med samma nyfikenhet som brukar bestås Ikeakatalogen. Men det nya trafiksystemet skulle inte avslöjas för resenärerna förrän i början av augusti.
När det nya linjenätet och den nya tidtabellen nu föreligger tvingas man konstatera att det mesta är sig likt. Inget skvallrar om nya djärva tag som kan göra Uppsala kommun till en kommun där trafiken löper smidigt och samtidigt innebär aktsamhet om miljön. Någ­ra hållplatser dras in, några linjer föränd­ras och får nya nummer och lågtrafiken och nattbussarna fortsätter. Oj!

Inte råd att vänta längre
Det här duger inte för Uppsala. Majoriteten i kommunen, socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet, har alla gjort ett stort nummer av att man värnar om miljön och därför vill satsa på kollektivtrafiken.
När har partierna tänkt att den satsningen skall inträffa? Om tio år, när trafiken korkat samman innerstaden om möjligt ännu mera, när skadorna på människor, fastigheter och natur blivit ännu större, när människor och företag lämnat Uppsala för att kommunikationerna inte fungerar? Uppsala har helt enkelt inte råd att vänta längre på trafiklösningar som är värda namnet.

Bortförklaringar
Det finns tusen och en bortförklaring till dagens situation. En är att regeringen än en gång skjutit på penningtilldelningen till omvandling av området kring Centralstationen. Det påstås bland annat innebära att det inte går att ordna en effektiv trafikföring genom staden. En annan är att nya E 4 ännu inte är klar vilket betyder att vissa förbipassager och så vidare får anstå. En tredje är att kommunen inte hunnit ta fram de nödvändiga lösningarna för trafiken.
Visst arbetas det för fullt på flera håll i kommunen med att restaurera gator och vägar och att anpassa dem till de mest prioriterade trafikanterna, fotgängare och cyklister, men det räcker inte. Den så länge emotsedda trafikplanen måste nu äntligen fram på bordet och då innehålla förbättringar av kollektivtrafiken på privatbilismens bekostnad.

Nya tankar och idéer krävs
Kollektivtrafiken måste bli tillförlitlig, billig och lätt att använda. Det betyder att subventionsgraden av kollektivtrafiken sannolikt måste höjas. Detta är nödvändigt om Uppsalaborna skall hitta tillbaka till kollektivtrafiken.
Det är dags för kommunledningen att äntligen göra verklighet av de senaste valens löften om satsningar på trafiken. Det hjälper inte att hela tiden skylla på att omständigheterna gör att förbättringarna dröjer. Inte heller hjälper oklarheten kring administrationen av Uppsalas kollektivtrafik.
Förändringen av Uppsalas trafiksystem måste helst ske omgående men i varje fall långt före 2010 och åren därefter då staten förväntas ge pengar till stationsområdet. Det krävs nya tankar och nya idéer kring trafik­lösningarna.
De som hittills kommit fram är nattståndna och har hittills inte räckt. Framför allt räcker de inte inför framtiden.
Läs mer om