Minns ni Dragarbrunnsgatan för inte alltför många år sedan?
Gatan full av bullrande bussar som väntade vid hållplatserna med motorerna på. Det var också rätt fullt av varubilar och så cyklister som med fara för livet skulle trängas på gatuutrymmet. Fotgängarna förväntades hålla sig till trottoarerna men det blev inte alltid så. Det var en riktigt otrivsam miljö.
Så genomfördes ett förnyelseprogram där gatuutrymmet fick utsmyckning, flera torg anlades, cyklisterna fick snygga ställ, privatbilar släpptes in i denna gatumiljö och alla trafikantkategorierna förväntades samsas om utrymmet.
Det var en riktigt dålig trafiklösning eftersom en bil i normal hastighet och en fotgängare inte precis är jämspelta trafikanter och åtskilliga incidenter inträffade när gående höll på att bli påkörda i den oerhört nyckfulla och oöverblickbara trafikmiljön.
Nu ska det bli ändring igen. Dragarbrunnsgatan ska bli en gångfartsgata där de gående ska vara normen och där övriga trafikslag ska anpassa sig till de mest oskyddade. Det låter bra men jag har mina tvivel. Motorfordon ska hålla mycket låg fart, cirka tio km i timmen. Det är inte lätt att hålla så låg fart. Min farhåga är att många kommer att köra fortare.
Dragarbrunnsgatan är ett knepigt avsnitt i Uppsalas innerstad med ett stort antal butiker som dels lockar gående men som också behöver tillförsel av varor med varubilar. Att stänga gatan helt för motorfordon går inte.
Men Dragarbrunnsgatan är också en genomfartsgata vilket inbjuder till högre farter, när otåliga bilförare ska forcera alla de hinder som finns på gatan. Ska påbjuden hastighetsbegränsning hållas krävs ihärdig trafikövervakning. Risken är annars att dagens kaos fortsätter.
Frågan är varför Dragarbrunnsgatan absolut måste vara en genomfartsgata. Varför måste privatbilar ta sig så långt in i stadskärnan? Man borde i stället begränsa tillgängligheten så att varubilar får fortsatt möjlighet att ta sig fram på gatan men att privatbilar får ett begränsat tillträde.
Hela Uppsalas stadskärna håller på att få en välkommen uppsnyggning och försköning riktad till just gående. Det vore tråkigt om denna utveckling hejdades av alltför mycket biltrafik. Vill man att stadens centrum ska vara ett attraktivt område måste människor kunna röra sig där utan att hindras eller skrämmas av alltför mycket motortrafik.
Om stadskärnan verkligen ska utformas efter gåendes behov måste man inse gångtrafikanter rör sig ganska oplanerat i gaturummet – och att detta beteende måste kunna tillåtas.
Det är på tiden att utfästelserna i de senaste översiktsplanerna äntligen infrias – att det är de gående som har högsta prioritet. Det betyder att privatbilen inte till varje pris måste ha företräde i stadskärnan.
Om inte annat borde trafiksäkerhetsaspekten och bilismens klimatpåverkan stämma till eftertanke.