Girigbukar och slavdrivare?
Girigbukar och slavdrivare. Nidbilden av företagaren med fet cigarr som skor sig på bekostnad av de anställda är inte ny. Som de flesta nidbilder rymmer den också ett korn av sanning. Visst finns det exempel på oseriösa företagare som behandlar såväl kunder och kompanjoner som anställda illa. Men lika sant är att de allra, allra flesta företagare är både hederliga och hedervärda.
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
Ändå hävdar en av teckningarna på LO:s affischer att utan kollektivavtal kommer företagaren "halvera er lön och fördubbla anställningstiden".
Det 40-tal företagare som har reagerat på LO:s nidbilder har, till skillnad från fackföreningsjätten, inte möjlighet att spendera miljoner på dyra affischkampanjer. I stället skrev de en artikel i Aftonbladet (29/3).
Där berättar de om småföretagarens vardag. De startar inte sina företag för att göra en samhällstjänst eller för att snygga till regeringens arbetslöshetssiffror. De arbetar i allmänhet betydligt mer än 40 timmar i veckan och kan ändå inte — i synnerhet inte när företaget är nystartat — vara säkra på att kunna ta ut lön i slutet av månaden. De omfattas inte av samma trygghetssystem, till exempel a-kassa, som vanliga anställda och att lämna företaget vind för våg för en femveckorssemester är naturligtvis otänkbart.
Företagare drivs av en vilja att förverkliga en idé. Ibland fungerar det, ibland inte. Redan att starta företag innebär en risk, ofta med det egna huset som pant. Den företagare som anställer får förhoppningsvis — och troligen — duktiga och entusiastiska medarbetare att dela glädjen av framgång med. Men precis som det finns en och annan oseriös företagare finns också oseriösa eller problematiska arbetstagare. Att anställa någon innebär därför ytterligare en risk för företagaren. Ju mindre företag, desto större risk. Om regler, krångel och kostnader blir för stora kommer företagaren inte att anställa.Sverige behöver fler företagare. Utvecklingen det senaste decenniet har tyvärr gått åt fel håll. För att bryta trenden måste bland annat ungdomar uppmuntras att starta eget. Att företagare utmålas som girigbukar och slavdrivare på landets affischpelare är knappast vad landet behöver.