Grannens seger över flyget

Uppsala2011-04-19 00:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Miljödomstolen säger nej till civilflyg på Ärna. Det var oväntat eftersom länsstyrelsen tidigare sagt ja. Men miljödomstolen underkänner alla argument som lagts fram om försvarets behov av samlokalisering med civil flygfart. Beslutet betyder att man nu kan skrinlägga alla planer på lågprisflyg från Uppsala för lång tid framöver.

Domstolens nej kan ses som en seger för det massiva motstånd som planerna på civilflyg mött i Uppsala. Kringboende och andra som hävdat att civilflyg kommer att störa betydligt mer än militärt flyg får nu rätt. Miljödomstolen skriver om en ”avsevärt mer omfattande” verksamhet med mer regelbundna, återkommande störningar, även tidig morgon och sen kväll. Länsstyrelsens miljöprövningsdelegation får sig samtidigt en knäpp på näsan.

Men debatten om Ärna har långt ifrån bara handlat om buller och eventuella utsläppsökningar i Fyrisån. Det har blivit en debatt om flyget i stort under klimathotets hägn. Och här finns inga tydliga vinnare likt de närboende. Det är inte flyget självt som prövats av domstolen, även om man ibland fått det intrycket.

Det är fortfarande så att den som vill starta civilflyg i Uppsala kan göra det, med hänvisning till den fria etableringsrätten. Kommunen ska naturligtvis inte involveras i projektet som måste löpa på helt marknadsmässiga grunder. Under förutsättning att man får miljötillstånd kan flygentreprenören få konkurrera mot andra flygplatser. Precis som den nyetablerade bensinmacken får försöka sälja mer bensin än andra. Så länge det är tillåtet att flyga och använda bensin.

Nu finns inte grundförutsättningen för flyg på Ärna längre. Alla inblandade får acceptera detta och söka nya vägar för sina projekt.

Den utredning som låg till grund för länsstyrelsens bedömning visade att ett begränsat antal hushåll skulle drabbas av ökat buller vid civilflyg på Ärna. Men Miljödomstolen visar nu i sin argumentation att man tar störningar av vardagslivet på mycket stort allvar. Det gäller också transporterna till och från flygplatsen som skulle komma på köpet.

Det är bra att livskvaliteten för enskilda uppmärksammas. Detta är inte alltid fallet när det gäller större infrastrukturprojekt. De som nu oroas över uteblivna jobbtillfällen när Ärnaflyget ställs in får i stället glädjas över det antal Uppsalabor som kommer att kunna jobba bättre. Och själva kan de verka för bättre kommunikationer till Arlanda och Västerås.

Läs mer om