Håll ögonen på Översiktsplanen!

Uppsala2009-10-30 00:01
Detta är en ledarkrönika. UNT:s ledarsida är liberal.
Om några veckor är det fritt fram för Uppsalaborna att börja tycka till om stadens utbyggnad fram till 2030. I det tjänstemannaunderlag för Översiktsplan 2010 som nu lagts fram finns det mycket för den Uppsalabo som bryr sig om sin stad att fundera över och även reagera på.
Processen erbjuder en verklig chans för Uppsalaborna att anlägga synpunkter på utvecklingen. Görs det med tillräcklig kraft och tyngd finns det också en chans att partierna i kommunfullmäktige som senare ska ta ställning till planen lyssnar till en engagerad opinion. Låter man tillfället glida förbi utan att gripa det kommer vi kanske att återigen få se paralleller till muren av höga hus kring Seminarietomten eller den minimala strandremsa som blev kvar av löftena om en park för allmänheten på Fyrisvallsområdet.

Tjänstemannaförslaget är förstås utformat med öronen lyhört riktade mot kommunens partier och det viktigaste som kan sägas är att man nu lägger fram ett förslag till Översiktsplan som omfattar de tre bärande elementen för utbyggnaden, stadens, trafikens samt landsbygdens utformning. De tidigare planerna kom ju var och en för sig vilket gjorde utbyggnadsidéerna svåröverskådliga.
Nu har till och med trafikförsörjningen blivit de pulsådror för utbyggnaden de borde ha blivit för länge sedan. Det betyder att ny bebyggelse läggs efter stråk med kollektivtrafik. Utan kollektivtrafik ingen utbyggnad. Det betyder till exempel att väg 288 mot Alunda, Gimo och Östhammar som får en ny sträckning förbi Jälla kan bli en sådan ny pulsåder. Detsamma kommer sannolikt att gälla för en framtida Enköpingsbana, som i Regionförbundet nya plan för länstrafiken döpts om till Aroslänken.

Äntligen utgår också Översiktsplaneförslaget från att kollektivtrafiken måste få spårsystem som bärande element. Det håller inte med ett trafiksystem med enbart bussar i en stadskärna som är så liten som Uppsalas. Spårvagnen tar flerdubbelt så många passagerare som bussen och ska 50 000 personer till bebo Uppsala med omnejd de närmaste decennierna krävs en mer effektiv kollektivtrafik än den som finns i dag. Spårtaxi, som bara tar fyra personer per enhet, är i det sammanhanget försumbart och mest intressant som ett tekniskt men dyrbart experiment.

Det finns många utmaningar i ÖP-förslaget och åtskilliga konfliktpunkter. Grönområdena ska stärkas och bevaras - men luttrade naturvänner vet ju hur sådana löften hittills har hållits i staden. Staden ska förtätas, det finns det acceptans för, men var. Hovstallängen, vid Kungsängens gård, t ex? Hur många är beredda att acceptera husrader intill Årike Fyris fågel- och våtmarker?
Osäkerhetsfaktorer finns också i planförslaget. Hur det ska bli med stationen i Bergsbrunna är fortfarande oklart liksom hur det blir med Ärna flygfält. Det finns många frågor att hålla ögonen på de närmaste åren.
Läs mer om