Såväl vår närvaro som vårt engagemang i Bangladesh (som kommenteras på UNT:s ledarsida 27 juni) är långsiktigt och vi stödjer höjda minimilöner, då det på lång sikt ger bättre arbetsförhållanden och en stabilare arbetsmarknad. Även om H&M inte äger fabrikerna och beslutar om löner har vi, och alla andra som köper varor från landet, utan tvekan ett stort ansvar gentemot alla som bidrar till vår verksamhet. De enda som kan höja minimilönerna i Bangladesh är den lokala regeringen, och därför är det där vi lägger vår kraft att påverka.
Torsdagen den 21 juni, skickade H&M, tillsammans med andra stora köpare av varor från Bangladesh, ett brev till Premiärminister Sheikh Hasina och andra relevanta aktörer i landet. I det gemensamma uppropet krävde vi att regeringen i Bangladesh tar krafttag och höjer minimilönerna i landet samt inför årliga lönerevisioner. Även 2010 skickades ett brev till regeringen i Bangladesh ned krav på höjd minimilön. Senare det året mer än fördubblacdes minimilönen i Bangladesh.
H&M:s VD Karl-Johan Persson kommer också att åka till Bangladesh för att på plats göra H&M:s ståndpunkt tydlig – vi stödjer arbetarnas krav på högre löner och vi som köpare stannar kvar i landet även om lönerna höjs.
Det är också viktigt att komma ihåg att de anställda på en fabrik har samma lön oavsett vilket klädmärke de tillverkar åt och oavsett vad det slutgiltiga priset är i butik. H&M är sällan enda köparen på en fabrik och samma fabriker som H&M köper produkter från tillverkar även kläder för många andra klädmärken.Arbetstagarna kan därför under en och samma månad producera för flera olika varumärken och det är svårt för H&M, som enskild aktör, att ställa krav som inte samtliga köpare i fabriken ställer sig bakom.
Lönekostnaderna är bara en av många faktorer som påverkar priset i butik. H&M har under många år satsat mycket på ett snabbt och kostnadseffektivt distributionssystem och vår verksamhet har alltid genomsyrats av kostnadsmedvetenhet på alla nivåer. Vi köper stora volymer av kläder direkt från tillverkaren, vi arbetar med mycket få eller inga mellanhänder, vi har en effektiv logistik och vi säljer kläder i våra egna butiker. Alla dessa faktorer tillsammans gör att vi kan sälja modeplagg till ett bra pris.
Helena Helmersson
Hållbarhetschef H&M