Höjd bensinskatt en dyrköpt MP-seger

Maria Wetterstrand

Maria Wetterstrand

Foto: Leif R Jansson/SCANPIX

Uppsala2010-04-30 00:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Hela hösten och våren har varit en enda stor framgång för Miljöpartiet, och kanske särskilt språkröret Maria Wetterstrand. Utan Miljöpartiets ökade väljarstöd hade oppositionen inte varit större än regeringen i opinionsmätning efter opinionsmätning. Socialdemokraterna lyckas däremot inte lyfta över valresultatet 2006.

I en rad undersökningar och frågor hyser dessutom väljarna större förtroende för Maria Wetterstrand än för Mona Sahlin. Det vore konstigt om det inte skulle påverka förhandlingsläget när oppositionen ska enas om en gemensam valplattform. Utan Wetterstrand och hennes parti blir det ju inte något maktskifte.

Kanske att Miljöpartiets inflytande och förhandlingsstyrka har blivit för starkt för, om inte för det egna partiets, så i alla fall för oppositionens eget bästa. Tydligare bevis på det än förslaget om höjd bensinskatt går inte att hitta. Socialdemokraternas förslag var en höjning på 15 öre litern, det blev 49. Bland Miljöpartiets trogna väljare och bland nyfrälsta gröna i centrala Uppsala, i Stockholms innerstad och i andra universitetsstäder är glädjen säkert stor över förslaget.

Men det som är en valvinnare bland centralt bosatt, välsituerad medelklass med god tillgång till affärer och kollektivtrafik, är ett rött skynke för väljare i resten av landet. För många är bilen en absolut nödvändighet för att ta sig till jobbet, handla, hämta och lämna barn på dagis. Och det behövs inte många mils körning varje dag innan bensinräkningen äter upp en stor del av lönen.

Skatter brukar inte vara en stor fråga för de flesta väljare, kanske är det därför som det har varit så lätt att via stegvisa skattehöjningar skaffa Sverige en ohotad topposition i högskatteligan. Men det finns två undantag från regeln: bensin- och fastighetsskatten.

Medelsvensken tar den tionde kommunalskattehöjningen i rad med en axelryckning, men det finns få saker som upprör lika mycket som bensin- och fastighetsskatt.

Löftet om att avskaffa fastighetsskatten var en bidragande orsak till Alliansens valseger 2006. Och det var inte någon slump att ett hårt pressat KD gick till val på sänkta bensinskatter. Visserligen har klimatfrågan blir var mans egendom de senaste åren, men alla de 1,8 miljoner svenskar som skrev under kampanjen bensinskatteupproret har inte bytt åsikt.

Att gå till val på höjda omkostnader för samtliga bilägare i landet kanske vinner väljare bland buss-, spårvagns- och tunnelbanefolket inne i städerna, men ingen annanstans. Och charmiga Södermalm i all ära, det behövs fler vunna valkretsar för en valframgång. Men i stora delar av Sverige ses en bensinskattehöjning med mycket oblida ögon.

Det borde inte vara möjligt för ett politiskt parti att vara för framgångsrikt, men med bensinskatten och kilometerskatten för lastbilar är Miljöpartiet farligt nära. I alla fall om målet är att ta plats i en rödgrön koalitionsregering efter valet.

Läs mer om