Livet efter Saab i Trollhättan, i Västsverige och i hela det svenska fordonsklustret började i samma ögonblick som konkursansökan lämnades in förra måndagen. Och det ser faktiskt ganska ljust ut. Naturligtvis är det ett hårt slag för en region att förlora 3 000 jobb på ett bräde. Men sannolikt kommer inte Västra Götalandsregionen att drabbas mest. Då blir det värre för mindre orter i Mellansverige som varit starkt beroende av en större underleverantör till Saab.
Regeringen har lärt sig av varvskrisen (1969–1985) hur man bör agera när stora privata arbetsgivare får problem. Då östes 34 miljarder in i varven i direkt stöd. Dessutom ställdes omfattande garantier ut. När varven till slut ändå gick under blev notan för skattebetalarna hög, och näringslivet på orter som Malmö, Landskrona och Uddevalla närmast förlamades för lång tid.
Nu är nyckelordet smörjmedel. Totalt satsar regeringen 450 miljoner kronor i omställning för de Saabanställda, varav 80 procent går till närmare 2 000 utbildningsplatser. Annars är det mycket upp till de anställda själva. Ni kan - vi finns i bakgrunden som stöd, är budskapet. Och det borgar för nya idéer och jobb framöver. Statens man i Västra Götaland de närmaste åren är landshövding Lars Bäckström, som ska samordna insatserna.
I övrigt är det ingen stor kraftsamling som regeringen gör. Man visar att man bryr sig, med tre statsråd på plats i Trollhättan två dagar efter konkursbeskedet. Man har också sett till att lönerna betalades ut före jul genom att snabbt aktivera den statliga lönegarantin. Annars får exempelvis Arbetsförmedlingen klara sig med den ökning som redan beslutats på grund av den förväntade lågkonjunkturen.
Håkan Juholt (S) försökte i en debattartikel i GP i förra veckan att ge intryck av större handlingskraft genom att föreslå en tillväxtkommission för regionen. Det behöver inte vara fel i sig, men en statlig utredning hjälper knappast upp det akuta läget i Trollhättan. Juholt tycks gilla ordet kommission (han vill också ha en kompetenskommission mot arbetslösheten), men det bästa för regionen och fordonsklustret just nu vore politisk samling, så som fallet är mellan regeringen och S-kommunalrådet i Trollhättan, Paul Åkerlund.
Man saknar inte kon förrän båset är tomt, heter det. Och bilmärket Saab saknas som inget annat efter konkursbeskedet. Kinesiska Youngman är fortfarande den hetaste intressenten för att köpa bolaget, men en rad andra har också kontaktat konkursförvaltaren. Det man är ute efter är tekniken, som den nya Phoenixplattformen som utvecklats av Saab, men kanske också att någon köpa hela fabriken och fortsätta biltillverkningen.
Saab har varit hotat under en följd av år. Konkursen hade kunnat vara ett faktum redan 1990, efter en storförlust på 2,2 miljarder kronor året innan. Men General Motors tog överraskande över senare samma år för att försöka vända utvecklingen. Nästan två decennier senare blev finanskrisen det definitiva slaget mot bilmärken som inte lyckats anpassa till den nya marknaden och först då insåg GM att man misslyckats.
GM fortsatte envist med att låta Saab konkurrera med BMW och Mercedes i det som kallas lyxbilssegmentet. Men där till exempel Audi och Toyota Lexus lyckades, lyckades aldrig Saab. Försäljningen bara sjönk och slutet blev oundvikligt, även om såväl GM som efterföljaren Victor Muller lyckats dra ut på det i det längsta.
Nu slåss alltså spekulanterna om godbitarna i konkursboet. Till dessa hör fortfarande, trots allt som hänt, varumärket Saab. Det är därför inte uteslutet att vi får se en helhetslösning där någon kan fortsätta tillverka bilar i Trollhättan. I annat fall är kanske de 400–500 ingenjörerna som ännu inte slutat den främsta tillgången. Om tekniken ska kunna leva vidare är mer osäkert då ägandet är komplicerat. GM beräknas till exempel ha rättigheterna till cirka 10-20 procent av den aktuella Phoenixplattformen.
Det kommer att bli tufft för Trollhättan, för regionen och för fordonsklustret. Det kommer att bli tufft att ställa om för många montörer och verkstadsarbetare. Men det hade kunnat vara värre. Hoppet lever för svensk industri. Det, om något, visar det stora intresset för Saab.