Jag har alltid ansett att om man har rent mjöl i pÄsen och inga bakomliggande motiv sÄ kan man gÄ rakt pÄ sak och sammanfatta sitt budskap eller Àrende i en enda mening. FrÀmst nÀr man vill ha nÄgot av nÄgon.
Jag Àr sÄ bestÀmd i min uppfattning sÄ att jag till och med har svÄrt att lita pÄ dem som brukar vara lÄngrandiga helt i onödan. Inte heller kan jag lita pÄ dem som klÀr sitt budskap i ett komplicerat eller högtravande sprÄk och dÀrmed lÄter lyssnaren sjÀlv lista ut budskapet efter sin egen tolkningsförmÄga.
Jag kÀnner likadant nÀr det gÀller det skrivna ordet. "Ut med sprÄket" vill jag vrÄla ut varje gÄng jag fÄr brev frÄn telefon- eller försÀkringsbolag, för att inte tala om frÄn bank eller elleverantören.
"Kom med det viktiga budskapet" upprepar jag gÄng pÄ gÄng nÀr jag frustrerat försöker komma Ät syftet med det lÄnga och omstÀndliga brevet som har sÀnts tillsammans med annat material sÄsom formulÀr, lagparagrafer, broschyrer, reklam och erbjudanden pÄ andra tjÀnster hos företaget. Comviq, Vattenfall, Telia och Bredbandsbolaget Àr bland de mest ambitiösa i detta avseende! Allt förutom fakturan som de lagt i kuvertet hamnar direkt i papperskorgen - ett sÄdant slöseri med resurser i allmÀnhet och naturresurser i synnerhet!
I varje fakturabrev, Äterkommer alla dessa ovidkommande informationer - gÄng pÄ gÄng. Inte undra pÄ att mÄnga konsumenter missar en del av företagens och myndigheternas information! Upprepas informationen och budskapet för ofta sÄ finns det stort risk för att hela budskapet inklusive det viktiga, negligeras.
Ibland funderar jag pÄ att om mÀnniskor i resten av vÀrlden anvÀnde lika mycket toalettpapper som svenskarna gör, sÄ skulle det inte finnas nÄgon skog kvar! Men tÀnk om Àven de skulle fÄ lika mycket reklam och informationsblad i brevlÄdan som svenska folket fÄr!
Jag har ofta önskat att de mÄnga lÄngdragna och svÄrtolkade myndighetsbreven skulle ha varit utrustade med ytterligare ett papper med max 2-4 rader. Ur dessa enkelt formulerade och lÀttförstÄeliga meningar skulle jag snabbt och effektivt kunna ta del av det egentliga budskapet, för att genast kunna ta stÀllning till sÀndarens önskemÄl eller krav.
Jag kÀnner till mÄnga - inte enbart invandrare - som har svÄrt att tyda en del företags- och myndighetsbrev. I den kategorin ingÄr Àven vÀlutbildade individer. Det Àr inte alltid lÀtt att plocka upp just huvudbudskapet ur de lÄnga och svÄra texterna som inte sÀllan innehÄller bransch- och fackord. MÄnga lÀsare lÀmnar ifrÄn sig dessa komplicerat utformade brev i hopp om att Äterkomma till dem vid ett senare tillfÀlle. Det "senare tillfÀllet" dyker inte alltför sÀllan upp nÀr det vÀl Àr för sent.
Det hÀnder inte sÄ sÀllan att jag ringer till företag eller myndigheter för att be dem förtydliga sina brev. I telefonen lyckas de bruka en kort och distinkt formulering för att sammanfatta hela det lÄnga brevet med dess budskap. Att de inte lyckas med detta nÀr de fattar pennan och författar sina brev; det begriper jag inte!
Tror dessa företag och deras tjÀnstemÀn att vi konsumenter uppfattar dem som oprofessionella om de anvÀnder sig av ett rakt och tydligt sprÄk i sina brev? Eller det Àr kanske vi konsumenter som inte varit tydliga med vÄrt missnöje och rÀdda för att uppfattas som enkla och illitterata?!
Att uttrycka sig lÀttförstÄeligt, kortfattat och inte alltför högtravande Àr en stor konst som fodrar ödmjukhet, kunskap och omtanke, inte enbart för det talade och skrivna ordet utan Àven för den mÄlgrupp som ska ta del av budskapet. Att krÄngla till sprÄket i onödan Àr en metod som ofta anvÀnds antingen av den okunnige eller av den som medvetet vill exkludera en viss grupp mÀnniskor (nÄgot Àven för mÄnga politiker att reflektera över).
LÀttförstÄeligt och tydligt sprÄk Àr inte lika med ett enkelt, fattigt och outvecklat sprÄk. Detta skall bÄde budbÀraren och mottagaren vara medvetna om.
Maria Masoomi. Dietisk, kostekonom, matkonsult och fristÄende kolumnist i UNT