Ingen ängslan för spårtrafik

Uppsala2010-06-24 00:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Under mottot Tänk spårvagn kör buss gör Alliansen mycket kraftiga satsningar på att utveckla kollektivtrafiken i Uppsala.

Att det finns en positiv syn i Uppsala på spårtrafik understryks i översiktsplanen. Mer handfast kan man se Upptåget som blivit en succé, vilket för övrigt tillkom efter ett arbete som undertecknad ledde.

Uppsala kommun har också genom Citybaneinvesteringen fått till beslut om dubbelspår förbi Gamla Uppsala vilket ger möjlighet till ett stationsläge. Uppsala kommun är också med och garanterar upprustningen av spåren mot Dalarna.

Många ropar på spårvagnsdragningar i staden som kostar 250 miljoner per kilometer, men naturligtvis skall i första hand alla spår som redan finns användas mer.

Det kommer att bli möjligt att utveckla den lokala spårtrafiken när vi får stationer i Bergsbrunna, Gamla Uppsala och så småningom även Stenhagen.

Vi kommer också att få se modern spårtrafik i anslutning till Lännabanan mot öster. Jag ser också gärna så småningom att Gottsunda/Sunnersta knyts till spårnätet via Bergsbrunna.

Kompletteringar av den typen kommer att behövas på flera sträckor men låt oss först ta tillvara de gigantiska resurser som finns i nuvarande spårtillgång.

Vi kommer att möta framtiden bättre med kunskap och klokskap än med nostalgiska tillbakablickar mot den lilla stadens lilla spårvagnsnät

Gunnar Hedberg

Finanskommunalråd (M)

Svar:

Glädjande. Gunnar Hedbergs brev till ledarsidan föranleds bland annat av UNT:s ledare den 20 juni. Den öppna hållning till framtida spårbunden kollektivtrafik, konkret markerad genom formuleringen om en spårförbindelse till Sunnersta och Gottsunda via Bergsbrunna, som Hedberg visar är glädjande. Det är den typen av nytänkande som behövs för att det snabbt växande Uppsala ska klara av att tillgodose behovet av kollektivtrafik.

Red av UNT

Läs mer om