I denna känsloladdade stund skyndar sig nu extremistiska muslimska krafter för att sprida hat mot kristna och västvärlden och rekrytera nya "heliga" krigare och självmordsbombare till sin sak. Kort efter påvens uttalande bombattackerades två kyrkor på Västbanken, en skrämmande fingervisning på vad vi kan vänta oss framöver.
Diskussioner kring frågor av typen "Är islam en ond religion?", gör oss inte så mycket klokare, men erfarenheten visar, för att ta Jyllands-Postens Muhammedteckningar som exempel, att de provocerar våldsamma reaktioner. Detta betyder inte att vi ska göra avkall på vår demokratiska rättighet att kunna ifrågasätta allt. Självklart bör vi kunna kritisera islam utan att vara rädda för att bli mordhotade. Men varför tjänar vi inget på en teologisk diskussion?
Islam är liksom kristendom och judendom mångtydig och kan tolkas på olika sätt. Till exempel: I Koranen som är islams främsta källa uppmanar Gud muslimerna i sura 6:4 att döda de otrogna: "När I möten dem, som äro otrogna, så halshuggen dem, tills I anställt ett blodbad bland dem!". Å andra sidan förklarar Gud i 109:e suran att var och en får ha sin religion: "I haven eder religion, och jag har min". Detta känner vi igen från Bibeln och Nya Testamentet där öga för öga, tand för tand står i klar motsättning till att vända andra kinden till. Det handlar om vad man vill fästa sig vid.
Dessutom bör vi i västvärlden ha klart för oss att i dagsläget betyder religion mycket mer i den muslimska världen än i vår. Orsaken är en blandning av historiska, politiska och ekonomiska faktorer. Den muslimska civilisationen var en gång i tiden överlägsen den kristna. Under 1900-talet då den muslimska världen koloniserades frågade sig muslimska tänkare: "Varför är västvärlden överlägsen oss?"
Muslimska Brödraskapet, en rörelse som under 1900-talet spreds från Egypten, svarade: Muslimerna måste återvända till islam och dess rötter för att segra. Hasan al-Bana som var Brödraskapets grundare sa att islam är "religionen och staten", med vilket han menade att först när alla samhällslagar styrs enligt islam kommer muslimerna att bli framgångsrika.
En kombination av brutala diktatorers styre i den muslimska världen, deras korrupta system som orsakat enorma klassklyftor, deras ansvarslösa krig, och västvärldens dubbelmoral i förhållningssättet till diktatorerna, har fått många i den muslimska världen att "återvända" till islam och stödja islamistiska partier, såsom valet i Palestina där Hamas segrade. Varje attack, eller nedvärderande uttalande om islam från västvärlden, kommer därför att förstärka de islamistiska krafterna ytterligare och ge dem en
möjlighet att rikta det utarmade och fattiga folkets frustration mot västvärlden, i form av bland annat terrordåd.
Om vi verkligen vill minska stödet för islamisk extremism, bör vi i stället göra något konkret åt de aktuella frågor som berör muslimerna. Diktatorer som använder den muslimska världens rikedomar för eget syfte, medan tiotals miljoner muslimer lever i värsta tänkbara tillstånd. Situationen i de palestinska områdena där en stor del av befolkningen inte har fått sina löner på flera månader, eftersom Hamas vägrar att erkänna Israels existens. Kriget i Irak som varje månad skördar mellan 500 och 1 500 människors liv. Eller det alarmerande utvecklingen i Afghanistan där allt, förutom den växande narkotikahandeln, tycks vara i kaos.
Och slutligen, om vi hamnar i en teologisk diskussion med de bokstavstrogna kan vi alltid referera till en av islam tidiga ledare, Ali, som var profeten Muhammeds kusin. Han sade för mer än 1300 år sedan: "Koranen är en utmärkt skrift mellan två
bokpärmar, men den säger ingenting i sig själv. Det är människorna som får den att tala."
Salam Karam | Frilansjournalist och fristående kolumnist i UNT