Klimatavtal i sista stund

Det såg mörkt ut i Montreal. Överläggningarna på FN:s klimatmöte i Kanada skulle ha avslutats på fredagen. Vid midnatt var fortfarande ingen uppgörelse i hamn sedan Ryssland vägrat gå med på en förlängning av Kyotoprotokollet om minskade utsläpp av växthusgaser efter 2012. Men miljöförhandlare är luttrade personer, vana som de är vid ödesmättade tongångar när förhandlingar hotar bryta samman.

Uppsala2005-12-11 10:42
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
Till sist blev det ett avtal som går ut på att deltagarländerna ska mötas i fortsatta samtal om det allt varmare klimatet på jorden. USA, som tidigare hoppat av från Kyotoavtalet, godkände avtalet i Montreal. Ryssland föll till sist också till föga för det internationella trycket och gav klar­tecken.

Lättnaden är stor över det nya avtalet hos de länder som står bakom Kyotoprotokollet. Även om den nu beslutade förlängningen inte innebär några radikala förändringar betyder det ändå att samtalet om klimatproblemen fortsätter under ordnade former.
Det går inte längre för något land att blunda för den globala klimatfrågan. Polar­isen smälter, glaciärer likaså. År 2005 kommer att gå till USA:s historia som det år då orkanerna förödde städer som New Orleans. Klimatförändringarnas påverkan
har nått ända in i Vita huset.
Oavsett om förändringarna delvis är variationer som uppstått utan mänsklig påverkan är det ändå klart att växthusgaserna, som uppstår när olja, bensin och kol förbränns, direkt påverkar temperaturen på jorden.

Kyotoprotokollet blev inget perfekt instrument för att åstadkomma en minskning av utsläpp men det bästa som gick att få när det skrevs 1997. Sedan dess har problemen bara förvärrats, inte minst beroende på det växande välståndet i världen. Det är därför viktigt att de båda folkrika länderna Indien och Kina, med sina växande ekonomier och ökad förbränning av fossila bränslen, är med på tåget när processen går vidare.
Lika viktigt är det att de länder som godkände Kyotoavtalet också driver sin miljöpolitik med avtalet för ögonen. Ska målet om mins­kade utsläpp till 2012 nås i Sverige krävs bl a en helt annan transportfilosofi och bättre teknik för såväl bilar som uppvärmning.
Läs mer om