Kolla friskolorna bättre

Uppsala2004-11-23 01:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

SSU fick inte starta en friskola med "socialistisk demokrati" som värdegrund. Men avsikten med förslaget var inte att faktiskt starta en friskola utan att visa att religiösa friskolor också borde få nej av Skolverket.

Men Skolverket godtog inte parallellen, trots att SSU:s ansökan var utformad med liknande formuleringar och mål som flera religiösa samfund med framgång använt i sina ansökningar.

Nu är ju socialism och religion inte riktigt samma sak. Sverige har skrivit under internationella konventioner som kräver att religiösa friskolor ska få finnas. Däremot får sådana skolor enligt svenska regler inte genomsyras av religion.

SSU vill förbjuda religiösa friskolor och har den nye skolministern Ibrahim Baylans sympatier. Han är kritisk till sådana skolor och känner oro för att skolor delas upp efter religion. Men något förbud är inte möjligt, anser han.

Det är uppenbart att somliga friskolor inte följer läroplanen och just låter religionen genomsyra undervisningen. Problemet är att det är svårt att bevisa. Avhoppade lärare och föräldrar hör ibland av sig till Skolverket. Men när inspektionerna görs finns inga bevis. Rektorerna och lärarna vet vad reglerna kräver och försäkrar att undervisningen sker på rätt sätt.

Att skärpa tillsynen är lätt sagt men inte så lätt gjort. Inte heller mer pengar lär hjälpa. De religiösa friskolor som följer de svenska läroplanerna får inte diskrimineras. Effektiva åtgärder mot dem som bryter mot reglerna skulle antagligen just leda till diskriminering också mot dem som inte gör det.

Den svenska skolan bygger på att elever med olika bakgrund ska gå i samma skola för att skapa en större förståelse för varandras villkor. I praktiken är det inte alltid så. Inte minst bostadssegregationen har lett till att invandrarnas barn går i skolor där sådana barn helt dominerar. Religiösa friskolor, oavsett om de bygger på kristendom eller islam, har samma effekt: Barn med samma bakgrund träffar inte andra barn med andra värderingar och annan bakgrund.

Det strider ju egentligen mot grundtanken i den svenska skolan. Men det är mycket svårt att göra något åt detta. Den enda möjliga vägen är att så gott det går kontrollera att allt går rätt till, att undervisningen verkligen följer läroplanerna och skollagen. Och att ställa hårda krav på de skolor som inte följer reglerna. De som efter flera påstötningar inte uppfyller kraven måste stängas.

Läs mer om